تجارت

میزان صادرات محصولات زراعتی در چهار ماه گذشته به دو میلیارد دالر رسید

Published

on

(Last Updated On: میزان ۱۳, ۱۴۰۲)

وزارت زراعت و مالداری می‌گوید که در چهار ماه نخست سال جاری ارزش محصولات صادراتی افغانستان به دو میلیارد دالر میرسد.

به گفته‌ای مسوولان در این وزارت میزان صادرات محصولات زراعتی نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت.

مصباح‌الدین مستعین، سخنگوی وزارت زراعت و مالداری می‌گوید: «در چهار ماه نخست سال به ارزش دو میلیارد دالر صادرات صورت گرفته بود که بیشترین بخش آنرا محصولات زراعتی تشکیل میدهد و امسال که اکنون فصل میوه است و صادرات هم آغاز شده است توقوع میرود که میزان صادرات ماه نسبت به گذشته بیشتر باشد.»

اتاق زراعت و مالداری هم می‌گوید که محصولات زراعتی کشور به طور منظم صادر شده هرچند که برخی کشورها مشکلاتی را در کالاهای صادراتی افغانستان هرازگاهی بوجود میاورد.

میرویس حاجی زاده، معاون اتاق زراعت و مالداری می‌گوید: «در بخش صادرات تاجران ما توانستند که صادرات نمایند، اما دراین اواخر با مسدود شدن دروازه تورخم و با مسدود شدن شاهراه کابل-جلال آباد تاجران ما نتوانستند که صادارت خود را بیشتر ادامه بدهند. تاجر متضرر شده است مگر ارقام دقیق صادرات را زمانی شریک کرده می‌توانیم که همه فصل سال میوه و سبزی جمع‌آوری شود.»

به باور آگاهان از اینکه افغانستان یک کشور زراعتی است و بیشتر مردم هم سرگرم کارهای زراعتی و مالداری هستند از این رو هرچه محصولات زراعتی به بیرون از کشور صادر شود به همان میزان اقتصاد کشور رشد خواهد کرد.

با این حال یک مقام ایرانی گفته است که تهران در ۶ ماه نخست سال جاری ۳۵هزار و ۱۹۵ تُن فرآورده‌های زراعتی را از طریق گذرگاه دوغارون به افغانستان صادر کرده است. به گزارش رسانه‌های ایرانی مدیر جهاد کشاورزی این کشور افزود که در نیمه نخست سال جاری ۴هزار و ۴۶۷ تُن فرآورده‌های کشاورزی از افغانستان به ایران، از طریق همین گذرگاه وارد شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل