رویداد های اخیر

هشدار آلمان از خروج زودهنگام نیروهای خارجی از افغانستان

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲۹, ۱۳۹۹)

آلمان روز چهارشنبه به دونالد ترمپ رییس جمهوری امریکا هشدار داد که طرح خروج نیروهای این کشور از افغانستان روند صلح و پیشرفت در افغانستان را به خطر میاندازد.

کریستوفر برگر سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان به خبرنگاران گفته است: “نگرانی جدی ما این است که عقب نشینی زودهنگام می تواند روند مذاکره [بین دولت افغانستان و طالبان] را به خطر بیاندازد، خلا امنیتی ایجاد کند و پیشرفت حاصل شده در افغانستان را به خطر بیاندازد.”

این در حالی است که كریستوفر میلر وزیر دفاع امریكا روز سهشنبه گفت که واشنگتن حضور نظامی خود در افغانستان را تا ۱۵ جنوری سال آینده از حدود ۴۵۰۰ سرباز به ۲۵۰۰ نفر كاهش خواهد داد.

از زمان سرنگونی طالبان توسط امریكا در افغانستان در سال ۲۰۰۱، متحدان ناتو، از جمله آلمان، از تلاش های نظامی امریكا در این كشور كمک كرده اند.

ناتو هم اکنون ۱۲۰۰۰ سرباز در افغانستان دارد که حدود ۴۵۰۰ سرباز آن نیروهای امریکایی اند.

طالبان و امریکا در ماه فبروری سال روان میلادی توافقی به امضا رساندند که راه برای آغاز مذاکرات میان افغان ها را هموار کرد.

از آغاز گفتگوهای میان افغان ها طالبان به طور قابل ملاحظه ای خشونت ها را در سراسر کشور افزایش داده اند.

آقای برگر در این مورد گفته است که  

در همین راستا ، برگر روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت كه هایكو ماس وزیر خارجه آلمان “بارها و بارها اذعان كرده است كه ایجاد شرایطی برای مذاكرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان یک موفقیت دیپلوماتیک برای دولت ترمپ است.”

وی افزود: “از نظر ما، این روند صلح بهترین راه برای اطمینان از این است که خروج نیروها می تواند به گونه ای انجام شود که هر آنچه در سال های اخیر در افغانستان به دست آمده از جمله از نظر حقوق بشر، آموزش، توسعه اقتصادی، فرصت های توسعه برای دختران و زنان نیز، است از بین نمی رود یا در معرض خطر قرار نمی گیرد. یکی از اصول کلیدی روند صلح همیشه این بوده است که مراحل خروج نظامی مشروط باشد.”

در همین حال روز سه شنبه، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو نیز به دولت ترمپ در مورد خروج عجولانه از افغانستان هشدار داد و گفت: “هزینه برای ترک خیلی زود یا به صورت ناهماهنگ می تواند بسیار بالا باشد.”

Trending

خروج از نسخه موبایل