اخبار ویژه

هشدار بانک جهانی از افزایش فقر به دلیل کووید-۱۹ در افغانستان

Published

on

Reuters
(Last Updated On: میزان ۱۸, ۱۳۹۹)

بانک جهانی گفته است که تعهد واضح شرکای بین المللی برای ادامه حمایت‌های مالی به بهبود اعتماد سرمایه گذاران در افغانستان کمک می کند.

این نهاد افزوده است که ادامه کمک مالی به افغانستان می‌تواند از اثرات شدید بحران کووید-۱۹ بکاهد.

بانک جهانی در گزارشی که سال دو بار نشر می‌شود، گفته است که به دلیل همه گیری، آسیب های زیادی به کارگران غیررسمی در آسیای جنوبی وارد می‌کند و میلیون ها نفر در منطقه را به شدت به فقر فرو برده است.

بر اساس این گزارش، اگرچه افغانستان در سال ۲۰۱۹ با بهبود بخش کشاورزی از اثرات خشکسالی رشد متوسطی را تجربه کرد، اما برآورد می شود که اقتصاد در نیمه اول سال ۲۰۲۰ به دلیل مختل شدن فعالیت های اقتصادی در سراسر کشور، مسدود ماندن مرزها و کاهش ورود حواله، کاهش می یابد.

 گزارش می‌افزاید که تجارت های متوسط در معرض بلاتکلیفی بیشتری مواجه است. در کنار کووید-۱۹ مذاکرات صلح و پشتیبانی بین المللی و امنیت بین المللی در آینده نیز بر آن تاثیر دارد.

 بر اساس گزارش: ” با توجه به صدمه وارد شده بر اقتصاد، انتظار می رود فقر در سال ۲۰۲۰ افزایش یابد.”

بانک جهانی افزوده است که گرچه تورم در سال ۲۰۱۹ کم بود (به طور متوسط ۲.۳ درصد) اما در سال ۲۰۲۰ به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

یکی از دلایل این بود که در ماه های مارچ و آپریل به دلیل قرنطین روند واردات مختل شد که باعث افزایش بهای خوراکی در بازار شد که باعث شد حکومت اقداماتی برای کنترول بهای مواد غذایی را روی دست بگیرد.

حکومت به طور فوری توزیع گندم به خانواده های آسیب پذیر را نیز آغاز کرد که باعث کاهش تورم مواد غدایی در ماه بعدی شد.

در سه ماه اول سال ۲۰۲۰ افغانستان نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد رشد صادرات داشته است که نشان دهنده عملکرد بهتر دهلیزهای هوایی است. با این وجود، کاهش تقاضای داخلی منجر به کاهش ۱۴ درصدی واردات نیز شده است.

در این گزارش آمده است: “در سه ماه دوم سال ۲۰۲۰، با توجه به بسته شدن مرزها و اختلال در تجارت و حمل و نقل، هم واردات و هم صادرات به شدت كاهش یافتند.”

در همین حال، تحلیل بانک جهانی نشان می‌دهد که ترکیبی از کاهش درآمد و قیمت های بالاتر می تواند نرخ فقر را در میان مدت به ۷۲ درصد برساند.

در گزارش آمده است: “در میان مدت، چشم انداز فقر، به سرعت بهبود اقتصادی و ادامه کمک های بین المللی و حمایت بشردوستانه بستگی دارد.”

Trending

خروج از نسخه موبایل