رویداد های اخیر

هند بار دیگر حمایت شان را از افغانستان اعلام کرد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

نخست وزیر هند موفقیت افغانستان در مقابل دهشت افگنی و رسیدن به صلح را نه تنها شایسته افغانها می داند، بلکه آنرا برای جهان نیز حیاتی می خواند.

نارندرا مودی ضمن اعلام حمایت از یک افغانستان با ثبات و صلح آمیز می گوید که برقراری صلح در افغانستان نیاز به رویکرد مثبت و سازنده کشور های همسایه و پایان دادن به حمایت از خشونت دارد.

از سوی هم رییس جمهور غنی در نشست مشترک با نخست وزیر هند گفت که دهشت افگنی نیک و بد ندارد.

آقای غنی می گوید که افغانستان را به قبرستان تروریست ها مبدل می کند، اما وی افزود که برای مهار تروریزم نیاز به مبارزه متحدانه با پدیده در منطقه و جهان است.

در دومین روز سفر رییس جمهور غنی به دهلی نو، نارندرا مودی میزبان وی در ساختمان صدارت این کشور بود.

رهبران دو کشور پس از گفتگو های به دراز کشیده، در نشست خبری حضور یافتند.

نخست وزیر هند می گوید که صلح در افغانستان نیاز به همکاری سازنده کشور های همسایه دارد.

 

نارندرا مودی نخست وزیر هند:

منافع مشترک در موفقیت یک روند صلح به رهبری و حمایت افغانها داریم. این روند باید در چارچوب قانون اساسی و به دور از خشونت صورت گیرد و پیشرفت های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی چهارده سال گذشته را تقویت کند. این امر نیاز به یک رویکرد مثبت و سازنده کشور های همسایه به شمول پایان دادن به حمایت از خشونت دارد.”

از سوی هم نخست وزیر هند ادامه حمایتش را از ظرفیت سازی نیروهای افغان اعلام کرد و موفقیت افغانها را نیاز حیاتی جهان خواند.

“ما آماده ادامه حمایت برای ظرفیت سازی نیروهای امنیتی افغان هستیم.من خرسندم که سه چرخبال چیتل را به افغانستان تحویل دادیم که به توانایی های در حال افزایش نیروهای افغان کمک خواهد کرد.

همزمان با این رییس جمهور می گوید برای ریشه کن کردن دهشت افگنی نیاز به عمل متحدانه منطقه ای و جهانی است:

 

“صلح هدف اساسی ما است. با دهشت افگنی باید مبارزه شود و باید بر آن غالب شویم. ما مصمم هستیم که افغانستان را به قبرستان ترور مبدل سازیم؛ اما اگر قرار باشد ترور مهار شود، نیاز به یک چارچوب منطقه ای صلح و همکاری است.

رییس جمهور غنی سرمایه گذاری و همکاری تجارتی و ترانزیتی هند را برای افغانستان محاط به خشکه از طریق بندر واگه و چابهار پر اهمیت خواند.

خبریال:فهیم نوری

Trending

خروج از نسخه موبایل