اخبار ویژه

هیات‌های مذاکره کننده حکومت و طالبان روی کارشیوه گفتگوهای میان افغانان به توافق رسیدند

Published

on

(Last Updated On: قوس ۸, ۱۳۹۹)

هیات های مذاکره کننده حکومت افغانستان و طالبان روی کارشیوه گفتگوهای میان افغانان در دوحه، به توافق رسیده اند.

هیات افغانستان در توییتی گفته است: ” هیات‌های مذاکره‌ کننده دو طرف صرفا در مورد ۲۱ ماده طرزالعمل مجالس مذاکرات، به استثنای مقدمه آن، در اصول به توافق رسیدند.”

هیات افزوده است: “اما چون متن مقدمه این طرزالعمل به وضاحت و بحث بیشتر میان هیئت‌ها نیاز دارد. لذا در جلسه مشترک به تاریخ ۱۷ نومبر در حضور میزبان فیصله گردید که طرزالعمل به جلسه عمومی ارایه و تنها بعد از تصویب هر دو هیات در آن جلسه نهایی پنداشته می‌شود. هیات مذاکرات صلح جمهوری اسلامی افغانستان وضاحت رسمی خود را در مورد عناصر مقدمه به جانب مقابل شریک ساخته است.”

 

در همین حال محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان می‌گوید که این کارشیوه در ۲۱ ماده به تاریخ ۱۵ نوامبر نهایی شده و مورد تایید هر دو طرف قرار گرفته است.

آقای نعیم در تویترش نوشته است که یک نسخه این کارشیوه به کشور میزبان (قطر) نیز سپرده شده است.

این در حالی است که در ۲۳ نوامبر گزارش ها مبنی بر دستیابی به موفقیت در مذاکرات متوقف شده در دوحه ، که رسما از ۱۲ سپتامبر آغاز شد، به نشر رسید.

منابع در اوایل این هفته گفته بودند که معصوم استانیکزی، رییس هیات مذاکره کننده حکومت و سلام رحیمی، مشاور صلح ریاست جمهوری در کابل بودند تا درباره پیشرفت با اشرف غنی، رییس جمهور مشوره کنند.

اما صدیق صدیقی سخنگوی رییس جمهوری روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که هیچ پیشرفتی در مذاکرات صورت نگرفته است.

صدیقی گفت که خواسته های طالبان با قانون اساسی افغانستان مغایرت دارد اما وی تایید کرد که استانکزی در کابل بوده است.

آقای صدیقی گفت که تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان در مورد قانون اساسی افغانستان و به توصیه مشاور صلح جرگه با طالبان گفتگو خواهد کرد.

آقای صدیقی در حالی پیشرفت در مذاکرات را رد کرده است که برخی منابع به شرط ناشناس ماندن به آریانا نیوز گفته اند که رهبران افغانستان برخی از نکات مورد مناقشه را تایید کرده اند – که منجر به دستیابی به موفقیت در مذاکرات می شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل