Connect with us

تجارت

وزارت تجارت: تفاهم‌نامه همکاری با ده موسسه در بخش تشبثات امضاء شد

منتشر شده

در

(Last Updated On: )

وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که جهت حمایت از انکشاف تشبثات کوچک‌تر، کوچک و متوسط با ده موسسه تفاهم‌نامه‌های همکاری را امضاء نمود.

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت با تأکید به پالیسی امارت اسلامی افغانستان گفت: «در تطبیق پروژه‌ها؛ باید جداً متوجه فعالیت‌ها و عمل‌کردهای مان باشیم و تلاش گردد تا از پروژه‌ها استفاده مفید مطابق به نیازمندی‌ها صورت گیرد و مستحقین مستفید گردند.»

قرار است این ده موسسه پروژه‌های شان را که ارزش مجموع آن در حدود ۱.۱۳۰.۰۷۶ دالر امریکایی می‌باشد؛ در ولایت‌های کابل، بغلان، غور، هرات، لوگر، ننگرهار، بلخ، بدخشان و جوزجان تطبیق و در حدود ۱۰۰۰تن را به صورت مستقیم تحت پوشش قرار دهند.

این درحالی است که وزارت صنعت و تجارت تاکنون تفاهم‌نامه همکاری و تطبیق ۷۲ پروژه را به ارزش مجموع در حدود ۵۳.۶۱۷.۵۳۲ دالر امریکایی با مؤسسات ملی و بین‌المللی جهت انکشاف تشبثات کوچک‌تر، کوچک و متوسط، در بخش‌های رشد، حمايت‌های مالی و تخنيكی، ارايه خدمات و ارتقای ظرفيت خانواده‌ها كارآفرين، ايجاد درآمددزايی واشتغال‌زايی، افزايش مهارت‌های صنايع‌دستی و حمايت از تجارت‌های كوچك‌تر، كوچك و متوسط و غیره؛ در مطابقت به اصول و قوانين امارت اسلامی و اولويت‌دهی در تطبیق پروژه‌ها به مهاجرين و عودت‌كنندگان کشور و بیجاشدگان داخلی به امضاء رساند که به تعداد ۶۳۵.۸۶۵ تن به صورت مستقیم و در حدود ۴.۳۷۱.۵۷۰ تن به صورت غیرمستقیم در ۲۵ ولایت کشور از تطبیق این پروژه‌ها مستفید می‌گردند.

تجارت

تلاش وزارت صنعت و تجارت برای ایجاد پالایشگاه معیاری

کمیسیون اقتصادی به وزارت صنعت و تجارت، اداره ملی ستندرد و شرکت دولتی نفت و گاز وظیفه سپرده شده است تا در رابطه به سرمایه‌گذاری در تاسیس پالایشگاه معیاری، مطابق نورم‌های ملی و بین‌المللی و نفت خام کشور که برعلاوه تولید دیزل و پطرول؛ توانای تصفیه سایر مشتقات موادنفتی را داشته باشد، سعی و تلاش نماید.

Published

on

(Last Updated On: )

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت به منظور ایجاد پالایشگاه معیاری روز چهارشنبه (۲۳جوزا) با حضور نمایندگان تخنیکی شرکت امارتی نفت و گاز افغاستان و اداره ملی ستندرد (انسا) با نمایندگان مسلکی شرکت ویرا گاز سپهر سوخت ایران ملاقات نمود.

در این ملاقات نماینده شرکت ویرا گاز سپهر سوخت طرح ایجاد پالایشگاه معیاری سه مرحله شامل اتمسفیریک، خلایی و کراکینگ را با استفاده از تکنالوژی روز مطابق به نفت خام استخراجی افغانستان شریک نموده و در رابطه به مقدار، کیفیت و نوعیت محصولات بدست‌آمده معلومات تخنیکی ارایه نمود.

این درحالی است که از سوی کمیسیون اقتصادی به وزارت صنعت و تجارت، اداره ملی ستندرد و شرکت دولتی نفت و گاز وظیفه سپرده شده است تا در رابطه به سرمایه‌گذاری در تاسیس پالایشگاه معیاری، مطابق نورم‌های ملی و بین‌المللی و نفت خام کشور که برعلاوه تولید دیزل و پطرول؛ توانای تصفیه سایر مشتقات موادنفتی را داشته باشد، سعی و تلاش نماید.

خبرهای مرتبط:

 

وزارت صنعت و تجارت به پالایشگاه‌ها نفتی زمین اختصاص می‌دهد

شرکت افچین: استخراج روزانه تیل در آمو دریا تا بیش از دو هزار تُن افزایش خواهد یافت

Continue Reading

تجارت

وزارت معادن و پترولیم ۲۰ هزار تُن نفت خام را به ارزش بیش از ۱۰ میلیون دالر به فروش رساند

Published

on

(Last Updated On: )

وزارت معادن و پترولیم ۲۰ هزار تُن نفت خام را به ارزش ۱۰.۵ میلیون دالر امریکایی به فروش رسانده است.

سرپرست این وزارت در مراسم داوطلبی امروز (یکشنبه، ۲۰ جوزا) گفت که این مقدار نفت از ساحه انگوت حوزه نفتی آمو استخراج شده بود و به یکی از شرکت های داخلی به فروش رسید.

شهاب الدین دلاور افزود که قرار است قرارداد استخراج و اکتشاف ۱۱ بلاک نفت و گاز به مساحت ۲۳ هزار کیلومتر مربع در ولایت هرات نیز در آینده نزدیک به دواطلبی سپرده شود.

به گفته وی، استخراج نفت از ساحه کتواز ولایت پکتیکا نیز قرارداد می‌شود.

شرکت‌های برنده بر اساس اصول وزارت معادن و پترولیم، مکلف اند تا نفت خام را در داخل کشور پروسس کنند. در جریان پروسس نفت برای برخی‌ها هم زمینه کار فراهم خواهد شد.

از سویی دیگر، سرپرست وزارت معادن و پترولیم گفته است که آنان متعهد اند تا از افراد تخنیکی و مسلکی در استخراج معادن استفاده کنند.

Continue Reading

تجارت

صندوق حمایت از سکتور خصوصی افتتاح شد

Published

on

(Last Updated On: )

صندوق حمایت از سکتور خصوصی امروز (پنج‌شنبه، ۱۷جوزا) در حضور داشت ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزراء امارت اسلامی افغانستان، نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت، مسوولین وزارت‌های خانه مختلف و اعضای سکتور خصوصی افتتاح شد.

صندوق حمایت از سکتور خصوصی به منظور دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پایدار، کاهش بیکاری، ایجاد فرصت‌های جدید شغلی، تلاش برای تعادل بیلانس تجارت، کاهش موانع و تهدیدات در برابر فعالیت‌های سکتور خصوصی و  فراهم آوری تسهیلات در روند تجارت و ترانزیت ایجاد گردیده است.

همچنان داشتن منبع مطمین مالی برای تطبیق پروژه‌ها و برنامه‌های مربوط به سکتور خصوصی، تمویل مالی برنامه‌های مربوط به کمیته ملی بنادر، اعمار تاسیسات مورد نیاز در بنادر و گذرگاه‌ها، ایجاد لابراتوارها و خریداری دستگاه‌های تست کیفیت کالاهای وارداتی و صادراتی، کمک مالی جهت بهبود شرایط کاری تشبثات از جمله عمده ترین اهداف این صندوق می‌باشد.

ملا عبدالغنی برادر پس از افتتاح این صندوق گفت، پس از افتتاح این صندوق سطح بیکاری کاهش می‌یابد و فرصت‌های کاری برای شهرواندان فراهم می‌شود.

معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا از نمایندگان سکتور خصوصی خواست تا فعالیت‌های خود را سرعت بخشیده و با کیفیت بهتر انجام دهند.

همچنان نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت دراین مراسم گفت: «پروژه‌های که از طریق کمیته رهبری صندوق و در مشوره با سکتور خصوصی در اولویت قرار داده می‌شود، مطمیناً باعث رشد تجارت گردیده، کاهش قیمت‌ها را به مستهلکین به همراه داشته و واردات و صادرات را تسریع می‌بخشد.»

آقای عزیزی افزود، وزارت صنعت و تجارت متعهد است تا زمینه انکشاف و توسعه سکتور خصوصی فراهم شود.

 صندوق حمایت از سکتور خصوصی دارای کمیته‌های رهبری و تخنیکی می‌باشد. اعضای این کمیته‌ها متشکل از نماینده‌های معاونیت اقتصادی، ریاست عمومی اداره امور، وزارت‌های صنعت و تجارت، مالیه، زراعت، آبیاری و مالداری، اقتصاد، برق و آب، مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، معادن و پطرولیم و اتاق‌های سکتوری می‌باشند.

عمده ترین وظایف کمیته، رهبری، تائید یا رد پروژه‌های پیشنهادی، تعیین مبلغ اعانه برای صندوق، اولویت بندی پروژه‌ها، نظارت از فعالیت‌های کمیته، تخنیکی، نظارت از تطبیق پروژه‌ها و ارایه گزارش از مصارف پروژه‌ها به مقام عالی ریاست الوزراء و معاونیت اقتصادی تشکیل می‌دهد.

این صندوق از طریق کمک‌ها، مساعدت‌ها و اعانه‌های اشخاص حقیقی و حکمی در سطح ملی و بین‌المللی و فیس ناچیز بالای کالاهای وارداتی و صادراتی، تمویل مالی می‌گردد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!