تجارت

وزارت مالیه پیش نویس بودجه سال آینده مالی را آماده کرده است

Published

on

(Last Updated On: جدی ۸, ۱۴۰۰)

وزارت مالیه کشور میگوید که پیش نویس بودجه سال آینده (۱۴۰۱) مالی افغانستان را آماده کرده و برای تاییدی به شورای وزیران می فرستد.

احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت مالیه، میگوید که این بودیجه از عواید داخلی آماده شده و متکی به کمک‌های خارجی نیست.

حقمل ابراز امیدواری کرده که شورای وزیران این پیش نویس بودجه را تا آخر ماه روان خورشیدی تایید خواهد کرد و آن را برای تطبیق به نهادهای مربوطه خواهد فرستاد.

او افزود:” پیش نویس بودجه در وزارت آماده است و کار آن نیز تمام شده است.”

حقمل افزوده:” این نخستین بودجه حکومت افغان در ۲۰ سال گذشته است که متکی به کمک‌های خارجی نیست و بر بنیاد عواید داخلی آماده شده است. وزارت مالیه کار اش را تمام کرده و بعد از این برای تاییدی به شورای وزیران فرستاده میشود…”

سخنگوی وزارت مالیه میگوید که برای تامین بودجه عملیاتی که از عواید داخلی تامین می‌شود، مشکلی وجود ندارد، اما در مورد بودجه انکشافی مشکلاتی وجود دارد..

وی گفت: “پروژه های عمرانی محدود اما مهم در این بودجه شامل شده است.”

وزارت مالیه می‌گوید اگر عواید داخلی افزایش یابد، پروژه‌های انکشافی بیشتر در این بودجه افزوده خواهد شد.

سخنگوی وزارت مالیه گفت:” ما در باره بودجه عملیاتی مشکل نداریم، زیر از عواید داخلی آماده شده است. ما همچنان پروژه‌های انکشافی را در نظر گرفتیم که نسبت به سال گذشته کمتر است، اگر عواید ما زیاد شد، ما پروژه‌های دیگر را نیز شامل خواهیم کرد.”

از سوی دیگر، آگاهان امور اقتصادی می‌گویند که بودجه تنها مصارف وزارتخانه‌ها نیست، بلکه پروژهای انکشافی و خدمات برای مردم باید در نظر گرفته شود.

این درحالی است که بودجه ملی افغانستان در سال‌ها گذشته ۴،۵ میلیارد افغانی تخمین زده شده است که ۴۰ درصد آن به پروژه‌ها انکشافی اختصاص داده شده بود.

Trending

خروج از نسخه موبایل