رویداد های اخیر

وزیرخارجه و معاون صدراعظم ازبکستان درباره نقشه راه همکاری دوجانبه گفتگو کردند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۳, ۱۴۰۱)

امیر خان متقی سرپرست، وزیر امور خارجه در یک نشست مجازی با معاون صدراعظم و وزیر تجارت ازبکستان در باره نهایی‌ سازی نقشه راه همکاری میان دو کشور گفتگو کرده است.

آقای متقی در این نشست بر گسترش تجارت، ترانزیت و آغاز کار عملی خط آهن ترمذ – پیشاور تاکید کرده است. مقام های ازبکستانی هم تعهد کرده اند که گام‌های جدی را برای عملی سازی پروژه‌ها بر میدارند.

وزارت امور خارجه می‌گوید که یک نشست ویدیویی میان مقام‌های افغانستان و ازبکستان برگزار شده است.

در این نشست امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه با معاون صدر اعظم ازبکستان و وزیر تجارت این کشور گفتگو کرده است.

محور این گفتگو نهایی سازی نقشه خط آهن ترمذ تا پشاور و هم چنان گسترش همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور بوده است.

در اعلامیه وزارت خارجه آمده است که :”در این جلسهٔ دو طرف پیرامون گسترش تجارت، ترانزیت و ترانسپورت ميان افغانستان و ازبیکستان، و هم‌چنان نهایی کردن نقشهٔ‌ راه همکاری‌ها میان دو کشور و نقشهٔ خط آهن ترمذ-مزارشريف-کابل-پیشاور صحبت کرد معاون نخست‌وزیر ازبیکستان با قدردانی از این موضوع، اذعان داشت که کشورش آماده است تا نشست نهایی خط آهن ترمذ-مزارشريف-کابل-پیشاور را دایر کند”.

در این میان شماری از آگاهان اقتصادی به این باورند که عملی سازی این طرح باعث شگوفایی اقتصاد دو کشور و از سوی دیگر زمینه انتقال کالاها آسان خواهد شد.

پیش از این نقشه راه همکاری میان دو کشور در جریان سفر عبدالسلام حنفی، معاون رییس‌الوزرای امارت اسامی به شهر مرزی ترمذ در سال گذشته بحث شده بود.در این سفر هر دو طرف توافق کردند که نقشه راه همکاری‌ها در ده روز آینده تکمیل و برای تصمیم‌ گیری به رهبران دو کشور ارایه میشود.

Trending

خروج از نسخه موبایل