صحت

ویروس زامبی پس از ۵۰ هزار سال انجماد دوباره زنده شد

Published

on

(Last Updated On: قوس ۱۶, ۱۴۰۱)

محققان با تحقیق در یخ‌های دائمی اعماق زمین در سایبریا ۱۳ ویروس ماقبل تاریخ را در یخ‌های منجمد کشف کردند.

محققان یک ویروس زامبی (مُرده نما) حدوداً ۵۰ هزار ساله را که در اعماق یخبندان سایبریا به گیر افتاده بود احیا کردند. آنها این اکتشاف را در هسته‌های یخی اعماق زمین در سایبریا انجام دادند و ویروسی به قدامت ۴۸ هزار و ۵۰۰ سال به نام پاندوراویروس یدوما (Pandoravirus yedoma) را بازسازی کردند.

در جریان این تحقیق بیش از ۱۲ ویروس ماقبل تاریخ توسط محققان مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه کشف شد که قبلا هرگز دیده نشده و ده‌ها هزار سال داخل یخ‌ها نهفته مانده بودند و حالا قرار است دوباره بازگردانده شوند.

با این حال این اولین بار نیست که محققان چنین ویروس‌های تاریخی را داخل یخ‌ها پیدا می‌کنند. در سال ۲۰۱۴ همین محققان ویروس ۳۰ هزار ساله‌ای را یافتند که در یخبندان دائمی گرفتار شده بود و جالب اینکه دریافتند پس از گذشت این همه مدت این ویروس هنوز قادر است موجودات زنده را آلوده کند.

اکنون آنها با در دست داشتن ۱۳ ویروس جدید در حال ذوب آنها هستند تا به ارزیابی تاثیر این ویروس‌ها بر سلامت عمومی بپردازند.

این یافته جدید یک تهدید احتمالی بسیار واقعی و نگران کننده برای جهان ایجاد خواهد کرد، زیرا با ذوب شدن یخ‌های دائمی یا زمین‌های یخ زده دائمی، مواد شیمیایی و میکروب‌های گیرافتاده در آنها آزاد خواهند شد. بنابراین درنتیجه‌ی تغییرات اقلیمی ممکن است شاهد انتشار ویروس‌های باستانی بیشتری باشیم که درباره آنها چیزی نمی‌دانیم.

محققان هشدار داده‌اند که این «ویروس‌های زامبی» به‌طور بالقوه می‌توانند برای انسان خطرناک باشند و پیش‌تر برخی از افراد نیز جان خود را به همین دلیل از دست داده‌اند.

محققان اطمینان دادند که ویروس هایی که این بار کشف کرده‌اند خطر ناچیزی به همراه خواهند داشت اما نسبت به خطرات احتمالی در آینده هشدار داده‌اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل