رویداد های اخیر

چین برای صلح و بازسازی در افغانستان به‌گونه مشترک کار می‌کند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳۰, ۱۴۰۲)

وزارت امور خارجه چین با نشر اعلامیه‌ای می‌گوید که این کشور برای صلح و بازسازی در افغانستان به‌گونه مشترک کار می‌کند.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، در این اعلامیه گفته است: «حفظ صلح در منطقه مهم است، چین آماده کمک به کشورهای آسیای مرکزی برای تقویت ظرفیت‌سازی در زمینه اجرای قانون، امنیت و دفاع است. چین همچنان کشورهای آسیایی میانه را در زمینه مبارزه با تروریزم همکاری می‌کند. چین همچنان با همکاری کشورهای همسایه افغانستان در تلاش است تا به طور مشترک صلح و بازسازی را در افغانستان برقرار کنند.»

این اظهارات طی نشستی روز جمعه (۲۹ ثور)، با اشتراک روسای جمهور چین، قزاقستان، قرغیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان، در چین بیان شده است.

شی‌جین پینگ، رییس جمهور چین در نشست چین و پنج کشور آسیای مرکزی روز جمعه گفت که این کشورها به‌گونه مشترک برای صلح و بازسازی افغانستان کار می‌کنند.

این در حالی است که چین در میان کشورهای منطقه روابط حسنه با امارت اسلامی دارد و با گذشت هر روز روابط سیاسی و اقتصادی کابل و بیجنگ گسترده‌ تر می‌شود. از این رو، امارت اسلامی هم از هر اقدامی که بتواند افغانستان را در رسیدن به خودکفایی اقتصادی کمک کند، استقبال می‌کند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی، در این مورد می‌گوید: «ما بر این باور هستیم که نه تنها چین بلکه تمام کشورهای همسایه، منطقه و جامعه بین‌المللی نیز راه‌هایی را جستجو بکنند که همین وضعیت که در افغانستان وجود دارد، تقویت شود و از لحاظ اقتصادی، تجارتی، محدودیت‌ها رفع شود.»

آقای کریمی افزود: «محدودیت‌های تجارتی و بانکی افغانستان برداشته شود، سرمایه‌های مردم افغانستان آزاد ساخته شود و روابط رسمی برقرار شود که این استحکام به‌گونه کلی ریشه‌های خود را بگیرد.»

در همین حال، شماری از آگاهان هم می‌گویند که چین می‌خواهد یک نقش بزرگتری در حل قضایای جهانی بازی کند زیرا اگر ثبات در کشورهای اطراف چین تأمین نباشد، این کشور نمی‌تواند به عنوان یک کشور قدرتمند یک طرف معادلات سیاسی جهان باشد.

گفتنی است که مقام‌های چینی بارها گفته‌اند که به حاکمیت ملی افغانستان احترام می‌گذارند و هرگز در امور داخلی این کشور مداخله نخواهند کرد.

با این حال، این کشور تاهنوز امارت اسلامی را به رسمیت نشناخته است.

Trending

خروج از نسخه موبایل