رویداد های اخیر

چین: حکومت سرپرست افغانستان برای کسب مشروعیت کامل به اصلاحات نیاز دارد

Published

on

(Last Updated On: قوس ۱۵, ۱۴۰۲)

وزارت خارجه چین می‌گوید که امارت اسلامی برای کسب مشروعیت جهانی نیاز به اصلاحات سیاسی، تامین امنیت و بهبود روابط با همسایه‌هایش دارد.

سخنگوی وزارت خارجه چین می‌گوید افغانستان نباید از جامعه بین‌المللی جدا نگهداشته شود، اما این کشور باید به توقعات جامعه بین‌المللی پاسخ بدهد، تشکیلات سیاسی همه‌شمول و باز را ایجاد کند، پالیسی‌های خارجی و داخلی معقول و معتدل را در پیش گیرد.

این درحالی است که اخیراً وزارت خارجه کشور گفته است که بلال کریمی را به عنوان سفیر رسمی امارت اسلامی به چین فرستاده اند و از سوی چین هم پذیرفته شده است.

حالا اما سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری گفته است که حکومت سرپرست افغانستان برای کسب مشروعیت نیاز به اصلاحات دارد به ویژه اینکه روبط اش را با همسایه‌ها بهبود بخشد، توقعات جامعه بین‌المللی را برآورده کند، تشکیلات سیاسی همه‌شمول ایجاد کند و سیاست داخلی و خارجی معتدل را در پیش گیرد.

وانگ‌ وینبن، سخنگوی وزارت خارجۀ چین می‌گوید: «چین به این باور است که افغانستان نباید از جامعۀ بین المللی جدا نگهداشته شود، ما امیدواریم که افغانستان بیشتر به توقعات جامعۀ بین‌المللی پاسخ بدهد، تشکیلات سیاسی همه‌شمول و باز را ایجاد کند، پالیسی‌های خارجی و داخلی معقول و میانه‌رو را در پیش گیرد، با تمام انواع نیروهای دهشت افگنی (ترورست) قاطعانه مبارزه کند، با سایر کشورها، به ویژه همسایه هایش روابط دوستانه احیا کند و خود را در جامعۀ جهانی مدغم سازد.»

از سوی دیگر امارت اسلامی اما بارها تاکید کرده است حکومت همه‌شمول در کشور شکل گرفته و جامعه بین‌المللی هیچ نمونه از حکومت همه شمول را به آنان ارایه نکرده است. به گفته‌ای سخنگویان امارت اسلامی؛ حکومت سرپرست تمامی شرایط به رسمیت شناخته شدن را تکمیل کرده است.

همزمان با این آگاهان به این باورند که چین از بهر سرمایه‌گذاری در افغانستان و توسعه تجارتش در کشور تاکید بر حکومت همه‌شمول دارد ولی تا زمان که امارت اسلامی شرایط سازمان ملل را نپذیرد هیچ گامی مهمی برداشته نخواهد شد.

چین از جمله کشورهای است که روابط دیپلماتیک‌اش را با امارت اسلامی حفظ کرده، سفیر رسمی در کابل دارد و سفیر رسمی کابل در بینجنگ بسر می‌برد.

Trending

خروج از نسخه موبایل