بی بی سی فارسی

کرونا در افغانستان؛ ۱۰۹۲ مبتلا؛ تست کرونای رئیس جمهوری و همسرش منفی اعلام شد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)
Getty Images

وزارت صحت/بهداشت افغانستان اعلام کرده که با شناسایی ۶۶ مورد جدید در یک شبانه روز گذشته، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به ۱۰۹۲ مورد رسیده است. در همین حال ارگ خبر داده است که نتیجه آزمایش کرونای رئیس جمهوری این کشور و همسرش منفی بوده است.

وحید مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه امروز (سه‌شنبه ۲ ثور/اردیبهشت) در یک نشست خبری گفت در یک شبانه روز گذشته هیچ واقعه فوتی به ثبت نرسیده است. تاکنون ۳۶ نفر در نتیجه این بیماری در افغانستان جان باخته‌اند.

براساس اطلاعات این وزارتخانه در یک شبانه روز گذشته ۱۵ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا بهبود یافته‌اند که با این رقم شمار مجموعی بهبود یافتگان در این کشور به ۱۵۰ نفر رسیده است.

واقعات جدید شامل ۵۲ مورد در کابل، ۴ مورد در بغلان، ۵ مورد در لغمان، ۴ مورد در ننگرهار و یک مورد در پکتیا است.

براساس آمارهای رسمی در حال حاضر کابل با ثبت ۳۸۵ مورد مثبت در صدر ولایت‌های آلوده به ویروس کرونا در افغانستان قرار دارد.

پس از کابل، ولایت هرات با شناسایی ۳۳۴ مورد دومین ولایت با بیشترین رقم افراد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ است.

تاکنون موارد مثبت ویروس کرونا در ۳۱ ولایت افغانستان شناسایی شده است.

Getty Images

در همین حال رئیس جمهوری افغانستان با انتشار پیامی نوشته است که به منظور کاهش فقر و تنگدستی در وضعیتی که این کشور با “آفت کرونا” مواجه است تدابیر مشخصی را روی دست گرفته است.

محمد اشرف غنی در این پیام گفته است که هدف این برنامه پوشش افراد فقیر جامعه است و ” قرار است بزودی از طریق نانوایی های شهر، مساجد در ولسوالى ها، شوراهای انکشافی دهات و دیگر نهادها، توزیع نان، مواد خوراکی و دیگر نیازمندی های ابتدایی و اساسی قشر آسیب پذیر را فراهم سازیم”.

او در عین حال افزوده که چند پروژه برای فراهم کردن کار با در نظر داشت شرایط موجود بزودی آغاز می شود.

تست کرونای رییس جمهوری افغانستان و همسرش منفی اعلام شد

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان امروز در صفحه توییترش نوشت که تست کرونای محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور و رولا غنی، بانوی اول که براساس درخواست خود آنان انجام شده بود “منفی” اعلام شده است.

آقای صدیقی در ادامه نوشت: رئیس‌ جمهور غنی از صحت کامل برخوردار است ‌و تمام امور دولت را رهبری ‌و مدیریت می‌کند. تدابير و اقدامات لازم احتیاطی برای‌ اطمینان از مصونیت محیط کاری‌شان اتخاذ گردیده است.

https://twitter.com/SediqSediqqi/status/1252517260180238336

پیش از این آقای صدیقی ابتلای حدود ۲۰ نفر از کارمندان ارگ ریاست جمهوری افغانستان به ویروس کرونا را تایید کرده بود.

کمک ۱۸ میلیون دلاری آمریکا برای مبارزه با کرونا در افغانستان

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که دولت این کشور برای مبارزه با ویروس کرونا در افغانستان ۱۸ میلیون دلار آمریکایی کمک می‌کند.

این وزارتخانه با نشر یک اعلامیه گفته که بیش از ۵ میلیون دلار این مبلغ شامل کمک‌های بهداشتی و بیش از ۲ میلیون دیگر برای کمک به مهاجرین تازه بازگشته به افغانستان اختصاص داده می‌شود.

روز گذشته بانک جهانی نیز اعلام کرد که برای مهار بیماری کووید ۱۹ در افغانستان ۲۰ میلیون دلار کمک می‌کند.

آقای غنی در پیامش نوشته است که “ویروس کرونا آفت آنی و غافلگیر کننده ای است که ما هیچ نوع آمادگی از قبل برای مبارزه با آن نداشتیم”.

اوابراز خشنودی کرده است که قربانیان ویروس کرونا در افغانستان در مقایسه به سایر کشورهای جهان کم است و گفته تدابیری بنیادی‌ در دست دارند “تا افغانستان به مرحله سوم و فلاکت‌بار نرسد.”

Trending

خروج از نسخه موبایل