صحت

یوناما: افغانستان در میان ۱۰ کشور با بیشترین آمار مرگ‎‌‌‌‌‌‌و‎میر مادران و نوزادان قرار دارد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۲, ۱۴۰۲)

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید که افغانستان در میان ۱۰ کشور با بیشترین آمار مرگ‌ومیر مادران و نوزادان قرار دارد.

به گفته این سازمان، هند با ۷۸۸۰۰۰ نفر بیشترین مرگ‌ومیر مادران و نوزادان را در جهان داشته است. افغانستان با ۹۵۰۰۰ مرگ‌و‌میر در رتبه نهم قرار گرفته است.

این نهاد به تازگی گفته است که براساس گزارش جدید سازمان ملل متحد، سالانه بیش از ۴.۵ میلیون زن و نوزاد در جریان دوران حامله‌گی، ولادت یا در هفته‌های نخست بعد از ولادت عمدتاً از بابت عوامل قابل جلوگیری و تدوای می‌میرند.

این آمار برابر با یک مرگ در هر هفت ثانیه است.

یوناما افزوده است که سازمان جهانی صحت، صندوق حمایت از کودکان و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد به تلاش‌های‌شان جهت معکوس کردن این روند ادامه می‌دهند.

دکتر جولیتا اونابانجو، مدیر بخش فنی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد می‌گوید: «مرگ هر زن یا دختر جوان در دوران حامله‌گی یا ولادت نقض جدی حقوق بشر آن‌هاست.»

سازمان ملل اعلام کرده که برای افزایش نرخ بقا، زنان و نوزادان باید از مراقبت‌های صحی با کیفیت و مناسب، حین و بعد از ولادت برخوردار باشند و همچنین به خدمات تنظیم خانواده دسترسی داشته باشند.

در گزارش آمده است که به کارکنان صحی ماهر و با انگیزه، به ویژه نرس‌ها، در کنار داروها و لوازم ضروری، آب سالم و برق قابل اعتماد نیاز است.

Trending

خروج از نسخه موبایل