خبرهای تازه

۷۰ درصد خاک افغانستان با خشکسالی مواجه است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

در بسیاری از ولایت های افغانستان، نسبت به سالهای گذشته ۷۰ درصد کمتر بارندگی صورت گرفته که منجر به کاهش میزان آب در رودخانه ها و پایین رفتن آب های زیرزمینی شده است.

دفتر هماهنگی کمک های بشر دوستانه ملل متحد می گوید: نزدیک به هفتاد در صد خاک افغانستان با خشکسالی مواجه است و حدود دو میلیون شهروند از این خشکسالی آسیب پذیر هستند.

در همین حال وزارت زراعت  اقدامات و کار کرد های خود را برای نجات آسیب دیده ها از خشکسالی بازگو می کند.

اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت می گوید: “بیش از پنج هزار متریک تن مواد خوراکه حیوانی برای مالداران آسیب دیده عملاً توزیع شده و چهار هزار متریک تن هم تولید شده تحت پروسس است که به آسیب پذیر ها توزیع شود.”

رییس جمهور غنی از وقوع خشکسالی در 16 ولایت و آسیب ناشی از آن به مالداران ابراز نگرانی کرد و تاکید ورزید که کمک های رسانیده شده به مناطق آسیب دیده کافی نمی باشد.

محمد اسلم سیاس، معاون مبارزه با حوداث طبیعی می گوید که به ولایات که 60 درصد مواشی آن ها آسیب دیده کمک های جدی ادامه دارد.

او می گوید: “بعد از تثبیت مواد غذایی که از ولایت ها بدست میآید، رقم تاثیر خشکسالی بالای زراعت تثبیت می شود و دهقان های را که آسیب دیده، تحت پوشش کمک ها قرار می دهیم.”

آگاهان به این باور اند که دولت و وزارت زراعت برای جلوگیری این معضل کند کاری کرده است.

سید مسعود، آگاه اقتصادی می گوید: “این اقدام سروقت نبوده وقت گذشته بخاطریکه حال بر آسیب دیده ها خیرات داده می شود ما می توانستیم از بیش آب های خوده تنظیم کنیم.”

باشندگان این ولایت پیش از این نیز گفته اند که حکومت برای مهار آب های افغانستان در چند سال گذشته برنامه نداشته است و وضعیت کنونی نتیجه بی برنامه گی حکومت است.

گزارشگر: دیانا صمدی

Trending

خروج از نسخه موبایل