رویداد های اخیر

آتش‌بس یک ماهه میان حکومت و تحریک طالبان پاکستان

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۱۸, ۱۴۰۰)

اسلام آباد به وساطت سران امارت اسلامی با تحریک طالبان پاکستان به آتش بس کامل یک ماهه توافق کرد.

مقام‌های پاکستانی می‌گویند، توافق آتش بس میان حکومت پاکستان و تحریک طالبان پاکستان به شورش که از سال ها به این سو در آن کشور ادامه دارد،‌ خاتمه خواهد داد.

فواد چودری وزیر اطلاعات فدرال پاکستان میگوید: “آتش بس آزمایشی با توجه به پیشرفت مذاکرات قابل تمدید خواهد بود، گفتگو با تحریک طالبان پاکستان که به طالبان پاکستانی نیز معروف است، کاملا در مطابقت با قانون اساسی و قانون پاکستان صورت گرفته است، حکومت موقت طالبان در افغانستان شرایط گفتگو‌ها را تسهیل کرده است.”

یک سخنگوی تحریک طالبان پاکستان نیز آتش بس یک ماهه را با حکومت پاکستان تایید کرد و گفت که قرار است این آتش بس سر از تاریخ نهم نوامبر اجرا شود. گفته میشود که گفتگو میان دو جناح هنوز هم ادامه دارد و دولت کنونی افغانستان از این روند نظارت می کند.

محمد عمر خراسانی سخنگوی تحریک طالبان پاکستانی میگوید: ” نظارت از عملی شدن آتش بس یک امر ضروری است و طالبان افغانستان نقش میانجی را در مذاکرات جاری بازی خواهد کرد.”

مقام‌های پاکستانی که از روند این مذاکرات آگاهی دارند، گفته اند که آتش بس آزمایشی مستلزم قطع حملات تحریک طالبان پاکستان در سراسر آن کشور است و همکاری دولت افغانستان برای برپایی این آتش بس استقبال کرده اند.

شاهد خاقان عباسی صدر اعظم پیشین پاکستان میگوید: ” از تحریک طالبان افغانستان ما تشکر می کنیم، آنها توانسته اند، منحیث یک حکومت در توافق پاکستان با تی تی پی وظیقه شان را انجام داده اند حال زمان آن رسیده است که پاکستان به کشوری که تحولات جدید را تجربه می کند همکاری نماید.”

عمران خان، صدراعظم پاکستان، ماه گذشته در جریان یک سخنرانی تلویزیونی‌اش برای نخستین بار افشا کرد که حکومت تحت رهبری‌اش با تحریک طالبان پاکستان در تعامل بوده است و گفت که امارت اسلامی افغانستان میزبان این گفتگو است.

گفته می شود که سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت داخلهٔ افغانستان،‌ منحیث میانجی گفتگو‌ها میان حکومت پاکستان و تحریک طالبان پاکستان عمل می کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل