Connect with us

رویداد های اخیر

آذربایجان از گشایش سفارت خود در کابل خبر داده است

منتشر شده

در

(Last Updated On: دلو ۲۶, ۱۴۰۲)

وزارت امور خارجه می‌گوید که الهام محمدوف، سفیر آذربایجان در افغانستان نامه رسمی گشایش سفارت آن کشور را در کابل به امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه سپرده است.

در خبرنامه وزارت خارجه آمده است که آذربایجان برای نخستین بار سفارت خود را در افغانستان باز می‌کند و به سطح سفیر به این کشور دیپلمات می‌فرستد.

براساس خبرنامه، آقای متقی در دیدار با آقای محمدوف گفته که امارت اسلامی آماده همکاری‌های لازم با سفارت آذربایجان در کابل است.

از سویی هم، سفیر آذربایجان در کابل گفته است که آن کشور به حاکمیت و استقلال افغانستان احترام می‌گذارد و در امور داخلی این کشور مداخله نمی‌کند.

در همین حال، شماری از آگاهان گشایش سفارت آذربایجان را در کشور یک گام دیگر برای گسترش روابط امارت اسلامی با جهان دانسته‌اند.

عزیز معارج، آگاه امور سیاسی گفته است: «چون این کشورها ضرورت به ترانزیت و تجارت دارند و همچنان به‌خاطر تأمین یا اطمینان حاصل کردن در امنیت داخلی خود مجبور هستند به یک نحوه روابط با طالبان (امارت اسلامی) داشته باشند. بنابراین، خلاف اصول دیپلوماتیک، سلیقه‌ای می‌خواهند که روابط دیپلوماتیک یعنی غیررسمی با طالبان داشته باشند که فعلن از آن جمله آذربایجان هم به این حاضر شده و شاید کشورهای دیگر هم تشویق شوند.»

آقای متقی همچنان افزوده است که دو کشور در کنار گسترش همکاری‌های دیگر می‌توانند همکاری در بخش اقتصادی هم داشته باشند زیرا افغانستان می‌تواند از طریق راه لاجورد به اروپا وصل شود.

عبدالظهور مدبر، آگاه امور اقتصادی در این زمینه گفت: «آذربایجان در پهلوی این‌که یک گزینه خوب تجارتی به افغانستان است، در عین حال، یک مسیر ترانزیتی مناسب برای ارسال کالاهای افغانی به کشورهای اروپایی هم می‌تواند باشد. بنابراین، بازشدن سفارت آذربایجان در کشور از نگاه اقتصادی می‌تواند یک گام ارزشمند تلقی شود.»

پارلمان آذربایجان در سال ۲۰۲۲ میلادی موضوع تأسیس سفارت آن کشور را در افغانستان تصویب کرده بود اما زمینه آن فراهم نشد تا این سفارت فعال شود و حالا زمان آن رسیده است که میان کابل و باکو رسمن روابط دیپلوماتیک برقرار شود.

رویداد های اخیر

Eight dead in rain across Afghanistan over past four days

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۰, ۱۴۰۳)

Mullah Janan Saiq, the spokesperson of the Ministry of Natural Disasters, says that eight people have died, three people have been injured and 20 hectares of agricultural land have been destroyed as a result of the rains and floods in the past four days.

Saiq also said that as a result of the recent rains in the country, 140 houses were damaged or destroyed and 20 kilometers of roads were also destroyed across the country.
According to him, 30 cows were also lost.

“Fortunately, as a result of the recent rains, the water level in the country has increased, the underground water has been strengthened and the farmers are happy,”
he said.

According to him, the Ministry of Natural Disasters has directed its directorates in the provinces to use all their facilities to help the victims.

Continue Reading

رویداد های اخیر

تولیدات سمنت غوری در بغلان افزایش یافته است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

مسوولان شرکت دولتی سمنت غوری در ولایت بغلان می‌گویند که میزان تولید سمنت در این شرکت نسبت به گذشته افزایش یافته است. به گفته آنان، در سال ۱۴۰۲ یک صدوپنجاه هزار تُن سمنت تولید شده است و تلاش دارند تا در سال جاری میزان تولید را به ۱۸۰ هزار تُن برسانند.

عبدالوکیل قیومی، معاون مالی و اداری شرکت سمنت غوری بغلان در این مورد گفته است: «در سال گذشته پلانی که داشتیم موفقانه ۱۵۰ تُن سمنت را تولید نمودیم و به بازار عرضه کردیم. خوشبختانه که در سال ۱۴۰۲ ما بیشتر از ۲۰۰ میلیون افغانی مفاد هم داشتیم.»

به گفته‌ مسوولان این شرکت، تلاش‌ها برای بلندبردن ظرفیت تولید جریان دارد و با بلندرفتن ظرفیت تولید روزانه یک هزار بوری سمنت تولید خواهند کرد.

محمد طاهر، آمر بخش بسته بندی شرکت سمنت غوری بغلان گفت: «فعلاً چهار داش ما فعال است که ما در بیست‌وچهار ساعت تقریباً یک هزار الی ۱۲ صد تُن سمنت تولید می‌کنیم.»

از سویی هم، در این شرکت برای ۷۵۰ تن زمینه کار فراهم شده است و برخی کارگران از سرمایه‌گذاران خواهان سرمایه‌گذاری در کشور و فراهم‌کردن زمینه کار برای جوانان هستند.

حکیم، کارگر در شرکت سمنت غوری بغلان گفت: «سرمایه‌گذاران در وطن خود سرمایه‌گذاری کنند تا زمینه کار به ما مساعد شود.»

محمد یوسف، کارگر در شرکت سمنت غوری بغلان نیز علاوه کرد: «چندین فابریکه دیگر در کشور ما ساخته شود تا سمنت خارجی کمتر به کشور وارد شود و از تولیدات خود ما استفاده بکنیم.»

گفتنی است که شرکت سمنت غوری بغلان حدود ۴۰ سال پیش تأسیس شد و یکی از بزرگ‌ترین شرکت تولید سمنت در افغانستان به شمار می‌رود. مدیریت این شرکت از سوی برنامه شرکت انکشاف ملی پیش برده می‌شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

څار: سفرهای دیپلومات امریکایی به قطر و پاکستان در مورد افغانستان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!