اخبار ساحوی

آذربایجان سرمایه گذاری های خود در افغانستان را افزایش می دهد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

آذربایجان خواهان سرمایه گذاری های بزرگ در بخش های نفت و گاز و سنگ مرمر در افغانستان است.

شش سرمایه گذار آذربایجانی به افغانستان آمده اند تا فرصت ها در این کشور برای سرمایه گذاری خارجی را از نزدیک بررسی کنند.

سفیر آذربایجان برای افغانستان و پاکستان می گوید، سرمایه داران آذربایجانی پنج سال پیش نخستین سرمایه گذاری خود را در افغانستان آغاز کرده و اکنون خواهان افزایش این روند اند.

داشقین شکروف گفت: ” پنج سال پیش به ارزش 30 میلیون دالر یک سرمایه دار آذربایجانی با یک همتایی افغان خود در بخش پالایش نفت سرمایه گذاری کرده بود و افغانستان از آن زمان تاکنون در بخش های مختلف دست آورد های زیادی داشته است. اکنون براساس برنامه های بخش خصوصی و حکومت آذربایجان تا چهار سال دیگر نزدیک به یک میلیارد دالر و در آینده های نه چندان دور تا دو میلیارد دالر دربخش های مختلف در افغانستان سرمایه گذاری خواهیم کرد”.

از سوی دیگر برای نخستین بار پالایش نفت افغانستان در پالایشگاه مشترک تاجران افغان و آذربایجانی در شهر مزار شریف آغاز شد.

مسوولان این پالایشگاه می گویند در  حال حاضر روزانه 500 تن نفت خام در این کارخانه به تیل دیزل و پطرول  تبدیل می شود و قرار است در آینده ظرفیت این کارخانه تا  یکهزار و 500 تن در روز افزایش یابد.

اداره انکشاف سرمایه گذاری آذربایجان در سال 2013 برای سرمایه گذاری های داخلی و خارجی 20 میلیارد دالر اختصاص داده و به دلیل بالا بودن فرصت های سرمایه گذاری در افغانستان به ویژه در بخش سنگ مرمر و کالاهای نفتی، خوشبینی های وجود دارد که بخشی از این پول را آذربایجان در افغانستان سرمایه گذاری خواهد کرد.

Trending

خروج از نسخه موبایل