جهان

آذربایجان پس از توافق آتش‌بس با جدایی ‌طلبان ارمنی حمله به قره‌باغ را متوقف کرد

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۳۰, ۱۴۰۲)

دولت آذربایجان می‌گوید که پس از موفقیت در میدان جنگ و آتش ‌بس با جدایی‌ طلبان ارمنی، به عملیاتش در منطقه قره‌باغ این کشور پایان داد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه‌ (۲۹سنبله)، گزارش داده که براساس توافق آتش‌بس که توسط آذربایجان و وزارت دفاع روسیه صورت گرفته،  قرار است نیروهای جدایی‌طلب خلع سلاح شوند.

الهام علی‌اف، رییس جمهور آذربایجان، شام چهارشنبه در یک سخنرانی خطاب به مردم گفت که باکو «با مشت آهنین» حاکمیت خود را بازگرداند و نیروهای ارمنی تحویل سلاح‌های خود و ترک منطقه را آغاز کرده‌اند.

به گفته وی، به ارمنی‌های ساکن منطقه قره‌باغ  گفته خواهد شد که می‌توانند در انتخابات آذربایجان شرکت کنند، آموزش دولتی ببینند و آزادانه مسیحیت خود را در کشور مسلمان انجام دهند.

علی‌اف افزوده است: «ما قره‌باغ را به بهشت تبدیل خواهیم کرد.»

قره باغ، یک منطقه کوهستانی واقع در قفقاز جنوبی بوده و از نظر قوانین بین‌المللی به‌عنوان قلمرو آذربایجان به‌رسمیت شناخته شده است، اما بخشی از آن از زمان جنگی که در اوایل دهه ۱۹۹۰ به پایان رسید، توسط مقام‌های جدایی‌طلب ارمنستان اداره می‌شود.

ارمستان مدعی سلطه تاریخی طولانی در این منطقه است که آن را آرتساخ می‌نامند. آذربایجان همچنان هویت تاریخی خود را نیز به این سرزمین پیوند می‌دهد.

در همین حال، یکی از مقام‌های جدایی‌طلب ارمنی گفته است که دست‌کم ۲۰۰ تن در درگیری‌های اخیر قره‌باغ کشته و بیش از ۴۰۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

به گفته این مقام که نامی از وی در خبر گرفته نشده است، در میان کشته شده‌گان ۱۰ غیرنظامی به‌شمول پنج کودک شامل هستند.

این در حالی است که آذربایجان روز سه‌شنبه (۲۸سنبله)، نیروهایش را با پشتیبانی حملات توپخانه‌ای به قره‌باغ فرستاد تا منطقه جدا شده را به‌حالت عادی بازگرداند.

باکو قصد دارد ۱۲۰ هزار قومی ارمنی در این منطقه را ادغام کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل