Connect with us

رویداد های اخیر

| آریانانیوز، خبرهای پشتو، ۲۸ عقرب ۱۳۹۶

منتشر شده

در

رویداد های اخیر

سفارت ایران در کابل اعلام کرد که آماده همکاری با امارت اسلامی برای مبارزه با تروریزم است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۱, ۱۴۰۳)

سفارت ایران در کابل روز دوشنبه (۱۰ثور) پس حمله مسلحانه در ولایت هرات اعلام کرده است که آماده همکاری با امارت اسلامی برای مبارزه با تروریزم است.

این واکنش پس از حمله مسلحانه به مسجد شیعیان در ولایت هرات ابراز شده است، که سفارت ایران آن را به عنوان «حادثه تروریستی» خوانده و به شدت محکوم کرده است.

در اعلامیه این سفارت آمده است که ایران خواهان شناسایی و مجازات عاملان «این جنایت» است.

این سفارت افزوده است که ایران آمادگی خود را جهت تقویت همکاری با امارت اسلامی در زمینه مبارزه با تروریزم اعلام می‌دارد.

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخله می‌گوید که شب گذشته (دوشنبه شب، ۱۰ثور) در ولایت هرات در منطقه شهرک ولسوالی گذره، یک فرد مسلح ناشناس با کلاشینکوف به سمت نمازگزاران مسجد تیراندازی کرده که در نتیجه آن ۶ فرد ملکی جان باخته و یک تن دیگر نیز زخم برداشته است.

آقای قانع در ادامه افزوده است که جزئیات این حادثه بعداً شریک خواهد شد.

تاکنون هیچ گروهی یا شخصی مسوولیت این رودیداد را بر عهده نه گرفته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

دیدار معاون اداری رئیس الوزرا با سفیر چین در کابل  

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۱, ۱۴۰۳)

ژاو شینگ، سفیر چین برای افغانستان در دیدار با عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست‌الوزرا روابط دو کشور را در سطح منطقه بی‌نظیر خواند و گفت، چین خواهان گسترش هرچه بیشتر این روابط در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.

آقای شینگ افزود، برای تحکیم هرچه بیشتر روابط دو کشور، چین بورسیه‌های تحصیلی را به محصلان افغان فراهم کرده و نیز دوره‌های آموزشی کوتاه مدت را برای ارتقای ظرفیت افغان‌ها برگزار می‌کند.

سفیر چین همچنان در کنار ابراز همدردی با آسیب‌دیدگان سیلاب‌های اخیر در کشور از کمک ۱۰۰ هزار دالری کشورش با سیلاب‌زدگان خبر داد.

در همین‌حال، آقای حنفی در این دیدار روابط دو کشور را تاریخی توصیف نموده و بر گسترش هرچه بیشتر این روابط تأکید کرد.

معاون اداری ریاست‌الوزرا همچنان با قدردانی از موقف چین در قبال امارت اسلامی در مجامع بین‌المللی گفت، امارت اسلامی از سیاست چین واحد و پروژه‌های اقتصادی این کشور مانند یک کمربند و یک راه حمایت می‌کند.

آقای حنفی افزود، امارت اسلامی خواهان روابط نیک با تمام کشورها بوده و به هیچ کسی اجازه استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر را نمی‌دهد و نیز از سایر کشورها توقع دارد تا براساس احترام متقابل با افغانستان رفتار کنند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

گزارش ناظران سازمان ملل درباره استفاده روسیه از راکت کوریای شمالی در جنگ اوکراین

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۱, ۱۴۰۳)

ناظران تحریم‌های سازمان ملل متحد در گزارشی به یک کمیته شورای امنیت اعلام کردند که بقایای راکتی که در روز دوم جنوری به شهر خارکیف اوکراین اصابت کرد، نشان می‌دهد که نوعی از راکتی بالستیک ساخت کوریای شمالی بوده است.

خبرگزاری رویترز دوشنبه (۱۰ ثور) نوشت٬ ناظران تحریم‌های سازمان ملل در این گزارش ۳۲ صفحه‌ای، به این نتیجه رسیدند که « در حمله راکتی در ۲ جنوری ۲۰۲۴ [۱۲ جدی سال گذشته] به خارکیف اوکراین» از نوعی از راکتی سری هواسونگ-۱۱ ساخت کوریای شمالی استفاده شده است و «این نقض تحریم‌های تسلیحاتی کوریای شمالی است.»

کوریای شمالی از سال ۲۰۰۶ به دلیل توسعه راکت‌های بالستیک و برنامه‌های هسته‌ای خود تحت تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل بوده است و این تحریم‌ها از آن زمان تاکنون تشدید شده‌اند.

سه ناظر تحریم‌های سازمان ملل متحد در اوایل ماه جاری میلادی برای بازرسی بقایای این راکت به اوکراین سفر کردند و هیچ مدرکی بر ساخت این راکت توسط روسیه پیدا نکردند.

طبق این گزارش٬ آنها «نتوانستند به‌طور مستقل تشخیص دهند که راکت‌ها از کجا و توسط چه کسی پرتاب شده‌اند».

این ناظران تصریح کرده‌اند که اطلاعات ارائه شده توسط مقام‌های اوکراینی درباره مسیر شلیک این راکت نشان می‌دهد که از داخل خاک فدراسیون روسیه پرتاب شده است.»

آنها می‌گویند: « اگر این راکت در اختیار نیروهای روسی بوده است، احتمالاً نشان دهنده آن است که روسیه دریافت کرده و این نقض تحریم‌های تسلیحاتی ۲۰۰۶ علیه کوریای شمالی است.»

یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، سال گذشته گفته بود که کوریای شمالی اخیرا راکت‌های بالستیک و پرتابگرهایی را برای استفاده در جنگ روسیه علیه اوکراین در اختیار مسکو قرار داده است که برخی از آن‌ها را روسیه به سمت اوکراین شلیک کرده است.

دولت امریکا معتقد است که پس از ملاقات رهبران روسیه و کوریای شمالی در سال گذشته، ارسال راکت‌های بالستیک و گلوله‌های توپ ساخت کوریای شمالی به روسیه آغاز شد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!