اخبار ویژه

آغاز برنامه توزیع شناسنامه و پاسپورت برای افغان‌های مقیم ایران

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۶, ۱۳۹۹)

وزارت امور خارجه کشور از آغاز برنامه توزیع شناسنامه الکترونیک و پاسپورت ماشین‌خوان برای اتباع افغانستان مقیم ایران، خبر می‎دهد.

این برنامه امروز به طور رسمی شده است که هدف آن قانونمند سازی حضور افغان‌ها در ایران گفته شده است.

وزارت خارجه در اعلامیه ای گفته است که این کار دسترسی شهروندان افغانستان را به حقوق و امتیازات‌شان در ایران سهل‌تر خواهد ساخت.

در اعلامیه آمده است: “رفع مشکلات هویتی و قانونی سبب خواهد شد تا همه شهروندان افغان مقیم ایران به آموزش و پرورش، خدمات صحی ، بیمه، و زمینه‌های کار و اشتغال دسترسی قانونی داشته باشند.”

این وزارت گفته است که برای آغاز رسمی این برنامه یادداشت تفاهم و همکاری میان این وزارت، وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان و ادارهه ملی احصاییه و معلومات به امضا رسید.

میرویس‌ ناب معین همکاری‌های اقتصادی وزارت امورخارجه، داکتر عالمه معین وزارت امور مهاجرین، و جاوید رسولی رییس اداره ملی احصاییه و معلومات به نماینده‌گی از سه نهاد نامبرده یادداشت تفاهم را امضا کردند.

آقای میرویس ناب، امضای تفاهم‌نامه را یک گام مهم در جهت تثبیت هویت و قانونمندشدن حضور همه شهروندان افغان مقیم ایران دانسته گفت: “توزیع تذکره و پاسپورت ماشین‌خوان یکی از تصامیمی بود که در جریان سفر هیئت بلندرتبه دولت جمهوری اسلامی افغانستان به ایران، تحت رهبری سرپرست وزارت امور خارجه، در اوایل ماه سرطان سال جاری اتخاذ گردیده بود. امضای این تفاهمنامه همکاری زمینه اقدامات همه‌جانبه را برای عملی‌ساختن این برنامه جامع مساعد خواهد ساخت.”

به گفته آقای ناب،‌ قانونمندسازی حضور افغان‌های مقیم ایران یک گام بلند در راستای حفظ حقوق، ایجاد ظرفیت مراودات رسمی میان اتباع افغانستان و دولت ایران و برآوردن تعهد دولت افغانستان برای عرضه خدمات اساسی به شهروندانش می‌باشد.

وزارت امور داخله ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی آماری از حضور مهاجران افغان در ایران اریه کرد. این نهاد گفت که به شمول کسانی که در اداره مهاجرت ثبت اند، کسانی که ویزا دارند و آنانی که به طور غیرقانونی وارد ایران شده اند، حدود ۴.۵ میلیون افغان در ایران زندگی میکنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل