Connect with us

رویداد های اخیر

آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی نیروهای بریتانیایی در افغانستان

منتشر شده

در

(Last Updated On: سرطان ۱۵, ۱۴۰۲)

در پی افشای ابعاد تازه از کشتار افراد ملکی افغان توسط نیروهای بریتانیایی، بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا اعلام کرد نیروهای خاص این کشور در مرکز تحقیقات جنایات جنگی افغانستان قرار دارند.

این نخستین بار است که وزارت دفاع بریتانیا تأیید کرده که نیروهای خاص این کشور در مرکز تحقیقات جنایات جنگی قرار دارند و از عدم اشاره به نام و دخالت نیروهای خاص بریتانیا در جنایات جنگی در افغانستان صرف ‌نظر کرد.

بر اساس تحقیقات یک سازمان حقوقی انگلیسی به نام «لی دی» که از دسامبر ۲۰۲۲ آغاز شد، نیروهای خاص انگلیسی در افغانستان بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ احتمالاً دست‌کم ۸۰ فرد ملکی افغان را کشته‌اند.

در این تحقیق آمده که یکی از نیروهای خاص بریتانیایی تنها در یک دوره شش‌ماهه اعزام به افغانستان ۳۵ فرد ملکی افغان را به قتل رسانده است. بر اساس این تحقیق این نظامی بریتانیایی احتمالاً از سیاست ادعایی «کشتن تمام مردان در سن جنگیدن» پیروی کرده و بدون آنکه تهدیدی از سوی این افراد متوجه نیروهای بریتانیایی باشد، آن‌ها را کشته است.

تحقیقات جدید در مورد جنایات نظامیان بریتانیایی در افغانستان دسامبر ۲۰۲۰ و پس از آن آغاز شد که وزارت دفاع بریتانیا پس از چند سال مقاومت مقابل گزارش‌های جنایات نظامیان این کشور در افغانستان اجازه داد تحقیقات مستقل در این رابطه آغاز شود.

این در حالی است که روزنامه تایمز بریتانیا نیز در گزارشی فاش کرده است که پیش از بازدید محققان از مقر نیروهای خاص در لندن به عنوان بخشی از تحقیقات جنایات جنگی، قوماندانان بریتانیایی دوسیه‌های مربوط را از بین برده‌اند.

رویداد های اخیر

وزارت دفاع: خاک پاکستان علیه افغانستان استفاده می‌شود

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۹, ۱۴۰۳)

سخنگوی وزارت‌ دفاع ملی روز سه‌شنبه (۱۸ثور) در بیانیه‌ای، اتهام پاکستان مبنی بر افغان بودن عامل حمله انتحاری به انجینران چینی در پاکستان را «بی‌مسوولانه و دور از واقعیت» خواند.

عنایت الله خوارزمی گفت حملات شبه‌نظامیان ناشی از «ضعف ارگان‌های امنیتی» پاکستان است.

اردوی پاکستان روز گذشته (سه‌‌شنبه، ۱۸ ثور) اعلام کرد حمله انتحاری ۷ حمل که جان پنج انجنیر چینی را در خیبرپختونخوا گرفت، در افغانستان طراحی شده و عامل آن هم افغان بود.

در واکنش به این ادعا پاکستان وزارت دفاع افغانستان گفت که خیبرپختونخوا تحت پوشش اردوی پاکستان قرار دارد و هدف قرار گرفتن شهروندان چینی در این منطقه، «بیانگر ضعف ارگان‌های امنیتی» این کشور است یا همکاری آن‌ها با مهاجمان است.

خوارزمی تصریح کرد که درباره این حمله با مقام‌های چین صحبت کرده‌اند و «آنها نیز از این حقیقت آگاه هستند که افغانان در چنین موضوعاتی دخیل نیستند.»

درهمین حال، وزارت دفاع برنامه‌ریزی و حملات تی‌تی‌پی از خاک افغانستان به پاکستان را رد کرد. اما، برای نخستین‌بار این وزارت حکومت پاکستان را به عدم جلوگیری از ورود داعش به افغانستان متهم کرد.

وی دراین باره گفت که :«ما مواردی داریم که خوارج داعش از خاک پاکستان وارد افغانستان شده و از خاک پاکستان به ضد خاک ما استفاده شده و واقعه از آن کشور تنظیم می‌شود.»

سخنگوی وزارت‌ دفاع گفت که پاکستان باید در این مورد پاسخگو باشد.

آقای خوارزمی همچنان امنیت پاکستان را به نفع افغانستان و منطقه دانسته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

اردوی پاکستان: شواهد غیر قابل انکار از حضور تی‌تی‌پی در خاک افغانستان وجود دارد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۸, ۱۴۰۳)

اردوی پاکستان یک بار دیگر ادعا کرده است که تحریک طالبان پاکستان از خاک افغانستان استفاده می‌کند و در این مورد «شواهد غیر قابل انکار» وجود دارد.

احمد شریف چوهدری، سخنگوی اردوی پاکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی امروز (سه شنبه، ۱۸ ثور) گفت که حوادث اخیر تروریستی در کشورش ریشه در افغانستان دارد.

او تاکید کرد که پاکستان به تلاش‌های ضد تروریزم متعهد است و برای از بین بردن تی‌تی‌پی از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد.

او گفت که نیروهای امنیتی پاکستان تا جایی که ممکن باشد علیه تروریست‌ها پیش خواهند رفت.

چوهدری ضمن تاکید بر اینکه خلافکاران محاکمه خواهند شد، اظهار کرد: «لوی درستیز گفته است که تروریست‌ها در پاکستان جای ندارند.»

سخنگوی اردوی پاکستان درباره موضوع مهاجران افغان، گفت: «میلیون‌ها افغان هنوز در پاکستان زندگی می‌کنند، در حالی که این کشور با تروریزم مبارزه می‌کند. پاکستان به مهاجران افغان کمک کرده است و جهان نیز این را می‌داند.»

وی افزود که وضعیت نظم و قانون در پاکستان به دلیل حضور شهروندان افغانستان خراب شده است و بیش از ۵۶۳ هزار شهروند افغان تا کنون به کشور شان بازگردانده شده اند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پیش از این امارت اسلامی، حضور تی‌تی‌پی در خاک افغانستان رد کرده و گفته بود که مشکل امنیتی پاکستان ربطی به افغانستان ندارد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

رهبر امارت اسلامی: از وزیران خود خوش استم و افراد خوب اند و همیشه از من اطاعت می‌کنند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۸, ۱۴۰۳)

رهبر امارت اسلامی افغانستان روز گذشته (دوشنبه، ۱۷ثور) با اشتراک و سخنرانی در روز پایانی سیمینار سه‌روزه هماهنگی و تنظیم امور تخصصات و جامعات دینی در کندهار گفته است که، پس از روی کار آمدن امارت اسلامی تمامی مخالفان عفو شده‌اند و مانند برادر کنار هم‌دیگر زندگی می‌کنند. 

شیخ هبت‌الله اخندزاده افزوده است که از کارکرد سرپرست وزرا راضی است زیرا به گفته‌ی وی آنان همیشه از او اطاعت می‌کنند.

وی گفته است که: «از وزیران خود خوش استم و افراد خوب اند و همیشه از من اطاعت می‌کنند. اطاعت، قدر و عزت آن‌ها را کنید زیراکه اکرام و اطاعت مختص به امیر نیست بلکه تمام امرا را شامل می‌شود.»

رهبر امارت اسلامی هم‌چنان گفته است که جهان کفر می‌خواهد سیاست را از دین جدا کرده که حتی در کشورهای اسلامی نیز علما در سیاست نقش نداشته باشند، اما در افغانستان باید علما در سیاست دسترسی داشته باشند و از علما خواسته است تا فرامین امارت اسلامی را برای ملت واضح و ملت را بر تطبیق و اطاعت از فرامین تشویق کنند.

ضیاءالله هاشمی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی می‌گوید، سمینار سه‌روز زیر نام «هماهنگی و تنظیم امور جامعات و تخصصات» برای رییسان، معینان و استادان ریاست عمومی تخصصات و جامعات دینی وزارت تحصیلات عالی به روز شنبه (۱۵ ثور) با سخن‌رانی ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی آغاز شد و روز گذشته )دوشنبه ۱۷ ثور) به‌پایان رسید.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!