رویداد های اخیر

آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی نیروهای بریتانیایی در افغانستان

Published

on

(Last Updated On: سرطان ۱۵, ۱۴۰۲)

در پی افشای ابعاد تازه از کشتار افراد ملکی افغان توسط نیروهای بریتانیایی، بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا اعلام کرد نیروهای خاص این کشور در مرکز تحقیقات جنایات جنگی افغانستان قرار دارند.

این نخستین بار است که وزارت دفاع بریتانیا تأیید کرده که نیروهای خاص این کشور در مرکز تحقیقات جنایات جنگی قرار دارند و از عدم اشاره به نام و دخالت نیروهای خاص بریتانیا در جنایات جنگی در افغانستان صرف ‌نظر کرد.

بر اساس تحقیقات یک سازمان حقوقی انگلیسی به نام «لی دی» که از دسامبر ۲۰۲۲ آغاز شد، نیروهای خاص انگلیسی در افغانستان بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ احتمالاً دست‌کم ۸۰ فرد ملکی افغان را کشته‌اند.

در این تحقیق آمده که یکی از نیروهای خاص بریتانیایی تنها در یک دوره شش‌ماهه اعزام به افغانستان ۳۵ فرد ملکی افغان را به قتل رسانده است. بر اساس این تحقیق این نظامی بریتانیایی احتمالاً از سیاست ادعایی «کشتن تمام مردان در سن جنگیدن» پیروی کرده و بدون آنکه تهدیدی از سوی این افراد متوجه نیروهای بریتانیایی باشد، آن‌ها را کشته است.

تحقیقات جدید در مورد جنایات نظامیان بریتانیایی در افغانستان دسامبر ۲۰۲۰ و پس از آن آغاز شد که وزارت دفاع بریتانیا پس از چند سال مقاومت مقابل گزارش‌های جنایات نظامیان این کشور در افغانستان اجازه داد تحقیقات مستقل در این رابطه آغاز شود.

این در حالی است که روزنامه تایمز بریتانیا نیز در گزارشی فاش کرده است که پیش از بازدید محققان از مقر نیروهای خاص در لندن به عنوان بخشی از تحقیقات جنایات جنگی، قوماندانان بریتانیایی دوسیه‌های مربوط را از بین برده‌اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل