رویداد های اخیر

آغاز سال جدید تعلیمی؛ هنوز از بازگشایی مکاتب به‌روی دختران خبری نیست

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱, ۱۴۰۳)

همزمان با آغاز سال جدید تعلیمی، هنوز از بازگشایی مکاتب به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم خبری نیست. وزارت خارجه امریکا می‌گوید که تعلیم و تحصیل دختران برای به رسمیت شناختن امارت اسلامی حیاتی است.

امروز روز نُخست سال جدید تعلیمی است. سالی که برای دختران کمتر از صنف ششم خوشایند و برای بالاتر از آن غم‌گین است زیرا برای یک سال دیگر این دختران از رفتن به مکتب محروم شدند.

بسته ماندن مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم با واکنش وزارت خارجه‌ی امریکا نیز روبه رو شده است. سخنگوی این وزارت می‌گوید که موضوع تعلیم دختران برای به رسمیت شناختن امارت اسلامی حیاتی است.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا می‌گوید که:«رفتار منصفانه با زنان و دختران افغان یکی از بزرگترین اولویت‌های ما در پیوند به سیاست‌ ما در قبال افغانستان است. ما هم‌چنان معتقدیم که این چیزی است که باید برای طالبان (امارت اسلامی) مهم باشد و فکر می‌کنیم که در مورد تمایل آنها برای به رسمیت مشروعیت بین‌المللی، حیاتی است. و بنابراین، این حقیقت که امسال نیز زنان و دختران افغان به مکاتب دسترسی ندارند، ناراحت کننده است.»

نماینده‌ی خاص امریکا در امور زنان و حقوق‌بشر افغانستان نیز ادامه‌ی محرومیت دختران افغانستان از تعلیم را دلخراش و وضعیت فوق‌العاده برای زنان و دختران در جهان دانسته است.

رینا امیری می‌گوید که:«مکاتب در افغانستان باز شد، و اما یکبار دیگر دختران نمی‌توانند به مکتب بروند. این یک وضعیت ناراحت کننده است و یک وضعیت بسیار دلخراش برای دختران و زنان در سراسر جهان است. این را ما باید به خاطر داشته باشیم و طالبان (امارت اسلامی)هم؛ مقایسه‌ای وجود ندارد. چیزی را که در افغانستان می‌بینیم در کشورهای دارای اکثریت مسلمان وجود ندارد.»

بسته ماندن مکتب‌ها به روی دختران باشد فشارهای جهانی را بر امارت اسلامی بیشتر سازد، اما در دو سال گذشته دیده شد که این فشارها چندان نیتجه بخش نبوده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل