Connect with us

اخبار ویژه

آغاز مذاکرات میان افغان‌ها؛ نگاهی به تاریخچه جنگ ۱۹ سال پسین افغانستان

منتشر شده

در

(Last Updated On: سنبله ۲۲, ۱۳۹۹)

امروز در تاریخ افغانستان ثبت خواهد شد زیرا پس از یک مدت طولانی بالاخره حکومت افغانستان و طالبان برای یافتن یک راه حل سیاسی دور میز مذاکره نشستند.

پس از ماه ها چالش، به ویژه در مورد آزادی زندانیان طالبان، تیم های مذاکره کننده حکومت و طالبان، به همراه مقامات عالی رتبه خارجی، از جمله مایکل پومپیو وزیر امور خارجه ایالات متحده ، برای مراسم افتتاحیه به دوحه قطر دور هم آمده اندو

این یک فرصت مهم هم برای افغانستان و نیز برای تمام شرکای بین المللی کشور است

راه خیلی طولانی طی شده تا روند صلح به این مرحله رسیده که از سوی افغان ها استقبال شده است.

در ماه گذشته، محمد اشرف غنی لویه جرگه مشورتی را برای تصمیم در مورد رهایی ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان فراخواندږ

رهایی این زندانیان بخشی از توافق طالبان با امریکا بود که در ماه فبروری سال روان میلادی در دوحه به امضا رسید.

این توافق اولین گام برای آغاز مذاکرات میان افغان ها تلقی شده است.

بر اساس تصمیم لویه جرگه زندانیان طالبان به جز شش نفر آزاد شدند. حکومت این شش تن را هفته گذشته به قطر انتقال داد.

این آخرین مانع فراه راه آغاز مذاکرات میان افغان ها بود که برداشته شد.

سپس تمام طرف ها به دوحه عزیمت کردند. این رویداد با ۱۹ سالگی حادثه یازده سپتمبر (حمله بر برج ها دوقلو در امریکا) مصادف شده است.

پس از این حمله افغانستان با جنگ دست و پنجه نرم کرده است که در جریان آن بیشتر از ۱۰۰۰۰۰ غیزنظامی کشته شدند.

این تاریخچه جنگ ۱۹ سال پسین افغانستان است.

یازده سپتمبر سال ۲۰۰۱ میلادی : برج دوقلو توسط القاعده به رهبری اسامه بن لادن که با حمایت طالبان، مورد هدف قرار گرفت.  

در هفتم اکتوبر سال ۲۰۰۱ : نیروهای امریکایی حملات هوایی علیه جنگجویان طالبان و القاعده راه اندازی کردند. سپس یک گروه کوچک از سیا و نیروهای ویژه امریکا به افغانستان آمدند تا حملات هوایی را از نزدیک انجام دهند و به نیروهای مخالف طالبان نیز کمک کنند.

سیزده نوامبر ۲۰۰۱: نیروهای ایتلاف شمال به حمایت امریکا وارد کابل شدند و طالبان به جنوب عقب نشینی کردند و رهبر طالبان نیز به پاکستان فرار کرد.

دسمبر ۲۰۰۱: نیروهای امریکا مخفیگاه اسامه بن لادن در توره بوره در شرق افغانستان را بمباران کرد اما بن لادن به پاکستان فرار کرد.

 ۲۲ دسمبر ۲۰۰۱: حامد کرزی یک پشتون مخالف طالبان به عنوان رهبر موقف افغانستان تحلیف به جا آورد.

در ۲ می سال ۲۰۰۳: امریکا پایان عملیات بزرگ در افغانستان را اعلام کرد.

سپس جورج بوش رییس جمهوری امریکا تمرکز خود را برای اشغال عراق معطوف کرد. این فرصتی برای برگشت دوباره طالبان در شرف و جنوب را فراهم کرد.

در هفتم فبروری ۲۰۰۹: بارک اوباما فرمان اعزام ۱۷۰۰۰ سرباز را داد که این شمار به تعداد ۳۸۰۰۰ سرباز امریکایی و حدود ۳۲۰۰۰ سرباز ایتلاف ناتو افزوده شد.

بیستم آگست ۲۰۰۹: پس از یک انتخابات جنجالی حامد کرزی برای بار دوم رییس جمهوری افغانستان شد.

اول می سال ۲۰۱۱: اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده در ابوت آباد پاکستان کشته شد.

 ۲۰۱۱ : به عنوان بخشی از موج افزایش حملات شدید هواپیماهای بدون سرنشین سیا بر طالبان و دیگر شبه نظامیان در پاکستان، شمار نیروهای امریکایی در افغانستان به حدود ۱۰۰هزار نفر می رسید.

دسمبر ۲۰۱۱: مقام های امریکایی ده ها نشست سری را در آلمان و قطر با طالبان برگزار کرده بود.

در ۲۸ دسمبر سال ۲۰۱۴: ماموریت رزمی ایالات متحده پس از خروج اکثر نیروهای این کشور رسما پایان یافت.  گرچه تقریبا ۱۰ هزار سرباز امریکایی با تمرکز بر آموزش نیروهای افغان و مبارزه با هراس افگنی در باقی ماندند.

در ۲۱ آگست سال ۲۰۱۷: هشت ماه پس از تحلیف دونالد ترمپ رییس جمهوری امریکا، استراتژی جدید برای افغانستان اعلام کرد. او گفت ایالات متحده “باید به دنبال نتیجه ای شرافتمندانه و پایدار” برای طولانی ترین جنگ در تاریخ امریکا باشد.

وی افزود: “ما دیگر از قدرت نظامی امریكا برای ساختن دیموكراسی در سرزمین های دور استفاده نخواهیم كرد، یا اینکه سعی کنیم كه سایر كشورها را مانند تصور خود بازسازی كنیم. آن روزها دیگر به پایان رسیده است.”

چهاردهم سپتمبر ۲۰۱۸: زلمی خلیلزاد به عنوان فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان گماشته شد تا با طالبان مذاکره کند.

دوازرهم اکتوبر ۲۰۱۸ میلادی: گزارش شد که خلیلزاد با نمایندگان طالبان در دوحه ملاقات کرده است. و نیز گفته شد که آنها پیش از این نیز دیدارهایی داشته اند.

۲۹ فبروری: ایالات متحده پس از ماه ها گفتگو توافق نامه ای با طالبان در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در دوحه امضا کرد. این توافق شامل یک جدول زمانی ۱۴ماهه برای خروج همه نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان و همچنین تضمین های طالبان مبنی بر جلوگیری از استفاده گروه های شبه نظامی از جمله القاعده از خاک افغانستان برای تهدید امنیت ایالات متحده و متحدانش است.

نهم آپریل ۲۰۲۰:  دولت افغانستان پس از مقاومت در برابر آزادی زندانیان مورد درخواست طالبان به دلایل امنیتی، حدود ۱۰۰ تن از ۵۰۰۰ زندانی را آزاد كرد. طی چند ماه رهایی زندانیان ادامه یافت تا اینکه روند رهایی در ۴۰۰ نفر که به جنایات بزرپ متهم اند متوقف شد.

در نهم آگست  ۲۰۲۰: رییس جمهور غنی با آزادی این ۴۰۰ زندانی موافقت کرد تا راه برای آغاز مذاکرات میان افغان ها در دوحه باز شود.

اخبار ویژه

برنامه جهانی غذا: مجبوریم کمک غذایی به دو میلیون افغان نیازمند را قطع کنیم

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۱۴, ۱۴۰۲)

برنامه جهانی غذا می‌گوید به دلیل کاهش شدید بودجه، مجبور شده توزیع جیره غذایی را برای دو میلیون نفر دیگر در افغانستان در ماه روان قطع کند.

این سازمان در ماه‌های گذشته نیز به همین دلیل، پیوسته کمک غذایی به میلیون‌ها افراد نیازمند در افغانستان را کاهش داده است.

سخنگوی برنامه جهانی غذا گفته است عملیات کمک این سازمان در افغانستان با یک میلیارد دالر کسری بودجه مواجه است.

با کاهش بیشتر بودجه، اکنون این نهاد کمک‌رسان، کمک غذایی خود به ده میلیون افغان را متوقف کرده است.

سازمان ملل، عدم تمایل کشورهای تمویل کننده برای کمک به افغانستان، محدودیت‌ها بر کار وتحصیل دختران و زنان خوانده شده و ظاهراً دلیل دخالت امارت اسلامی در کمک‌های بشری را از دلایل دیگر قطع این کمک‌ها عنوان کرده است.

Continue Reading

اخبار ویژه

قوماندان گروه واگنر در سقوط طیاره جان باخت

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۲, ۱۴۰۲)

جت شخصی متعلق به «پریگوژین» قوماندان گروه نظامی خصوصی واگنر در نزدیکی مسکو سقوط کرد.

به نقل از خبرگزاری تاس، شامگاه چهارشنبه، جت شخصی متعلق به پریگوژین، قوماندان واگنرها در نزدیکی مسکو سقوط کرد که در نتیجه آن، ۱۰ نفر جان باختند.

ولادیمیر روگوف، یکی از اعضای اداره منطقه‌ای زاپوروژیا گفت که افراد نزدیک به پریگوژین، مرگ او و دیمیتری اوتکین بنیانگذار گروه واگنر را تأیید کردند.

اداره هوانوردی ملکی روسیه اعلام کرد که پریگوژین، قوماندان گروه نظامی خصوصی واگنر در فهرست مسافران طیاره‌ی شخصی بود که در شمال مسکو سقوط کرد.

وبسایت نظامی ریبار گزارش داد که اطلاعات درباره حضور قوماندانان واگنر در میان مسافران طیاره‌ی سقوط کرده در شمال مسکو هنوز تایید نشده است.

وبسایت روسی ریدووکا نوشته است که:«ممکن است پریگوژین فقط به دلایل امنیتی نام خود را به عنوان مسافر در طیاره ثبت کرده و سوار طیاره‌ی دیگری شده باشد.

وزارت وضعیت اضطراری روسیه اعلام کرد که اجساد 8 مسافر طیاره‌ی سقوط کرده در شمال مسکو پیدا شد.

برخی از رسانه‌های روسیه گزارش دادند که احتمالا یوگنی پریگوژین در یک طیاره‌ی دوم حضور دارد که در مسکو فرود آمده است.

مطابق با ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی، یک طیاره‌ی امبرائر متعلق به پریگوژین در ولایت تور و در ۱۵ کیلومتری میدان هوایی نظامی خوتیلوو سقوط کرده است.

گفته می‌شود که این طیاره حامل ۳ خدمه و ۷ مسافر بوده است.

در همین حال، شبکه بی‌بی‌سی مدعی شد رییس واگنرها در حادثه سقوط هواپیما جان باخته است.

Continue Reading

اخبار ساحوی

عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان بازداشت شد

Published

on

(Last Updated On: اسد ۱۴, ۱۴۰۲)

پولیس پاکستان روز شنبه عمران خان، صدر اعظم سابق این کشور را در خانه اش در شهر لاهور در شرق این کشور دستگیر کرد. این دومین بار است که رهبر مخالفان در سال جاری بازداشت می‌شود.

به گزارش اسوشیتدپرس، اوایل روز شنبه، محکمه خان را در یک قضیه اختفای دارایی مجرم شناخته و حکم حبس را صادر کرد که ممکن باعث منع فعالیت‌های سیاسی او شود. محکمه اسلام آباد پس از محکوم کردن عمران خان، حکم بازداشت را صادر و پولیس در لاهور به سرعت او را از خانه اش به پایتخت پاکستان منتقل کرد.

این یک ضربه تازه به تلاش خان برای بازگشت به قدرت است. از زمان برکناری وی از قدرت در یک رأی عدم اعتماد در پارلمان در اپریل ۲۰۲۰، خان با بیش از ۱۵۰ قضیه حقوقی، از جمله چندین مورد اتهام فساد، تروریزم و تحریک مردم به خشونت در اعتراضات مرگبار در ماه می مواجه شده است. طی این اعتراضات، حامیان خان به اموال دولتی و نظامی در سراسر کشور حمله کردند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!