جهان

آماده باش شدن نیروهای روسی در پی افزایش تهدید داعش در افغانستان

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در دیدار با همتای پاکستانی اش در مسکو گفته است خطر نفوذ داعش به آسیای میانه و روسیه افزایش یافته و در پی آن نیروهای روسی به حالت آماده باش درآمده است.

آقای لاوروف در مورد تهدید داعش در افغانستان تصریح داشت: “ما در حالت آماده باش قرار داریم؛ بخاطریکه متاسفانه ارتش ایالات متحده و ائتلاف ناتو در افغانستان تلاش میکنند این حقایق را خاموش ساخته و یا رد کنند تا نشان دهند که داعش یک تهدید جدی نیست.”

وزیر خارجه روسیه کار مشترک با پاکستان در مبارزه با داعش را نیاز دانسته و از از اجرایی مانور های مشترک نظامی در آینده با ارتش پاکستان خبر داد.

این مقام بلندپایه دیپلوماتیک روسیه در این مورد اذعان داشت: “”ما در مورد وضعیت افغانستان و چهار اطراف آن توجه خاص می‌نمائیم. ما در این‌کشور در مورد وخامت اوضاع، افزایش فعالیت‌های دهشت افگنی، تهدید ناشی از مواد مخدر که تا هنوز از بین نرفته و در مورد تقویت مواضع گروه داعش ، نگرانی مشترک داریم  چون داعش ، یک تهدید برای آسیای مرکزی، پاکستان، چین و در نهایت فدراتیف روسیه اند لذا این موضوع بسیار هشدار دهنده می باشد.”

از طرف دیگر، روسیه و پاکستان روی یک کمیسیون همکاری نظامی مشترک برای مبارزه با داعش به توافق رسیده و وزیر خارجه پاکستان ادعا کرده که تهدید داعش در برخی نقاط افغانستان حتی از تهدید طالبان نیز جدی تر است.

خواجه محمد آصف، وزیر خارجه پاکستان ادعا کرد:” “به باور ما شمار دهشت افگنان گروه داعش در افغانستان بخصوص در شمال شرق این‌کشور نسبت به برخی از گروه‌های طالبان زیاد است که حکومت افغانستان و امریکا روزانه از آن یاد می‌کنند. اما این تعداد بزرگ موجودیت داعش و نفوذ روز افزون آن‌ها، از سوی کابل و واشنگتن به طور واقعی تصدیق نشده‌است.”

این ادعای مشترک از سوی روسیه و پاکستان در حالی ابراز میشود که پاکستان اخیرا بخاطر حمایت از هراس افگنی در منطقه و به ویژه در افغانستان تحت فشارهای شدید امریکا و جامعه جهانی قرار گرفته است.

از طرف دیگر، روسیه نیز بارهای از سوی مقامات بلندپایه نظامی افغانستان متهم به حمایت و تجهیز گروه طالبان شده است.

گزارشگر: ظاهر قادری

Trending

خروج از نسخه موبایل