Connect with us

جهان

آمار جان باخته‌گان در درگیری زندان اکوادور به ۱۱۶ تن افزایش یافت

منتشر شده

در

(Last Updated On: میزان ۸, ۱۴۰۰)

مقام‌های اکوادور روز گذشته (چهار شنبه، ۷ میزان) گفته که شمار باخته‌گان ناشی از درگیری روز سه شنبه (۶میزان) بین دو گروه زندانیان در شهر ساحلی گواییکیل به ۱۱۶ تن افزایش یافته است.

مقام‌ها می‌گویند که در این درگیری دست کم ۸۰ تن دیگر زخم برداشته اند.

مقام‌ها این رویداد را بدترین کشتار جمعی در تاریخ زندان‌های اکوادور عنوان کرده و در ادامه افزوده که شش تن دیگر سربریده شدند.

گیلرمو لاسو، رییس جمهور اکوادور پس از این رویداد در زندان‌های آن کشور حالت اضطراری اعلام کرده است.

مقام‌ها این درگیری را با فعالیت‌های گروه‌های بین‌المللی مواد مخدر که برای کنترول زندان‌ها تلاش می‌کنند مرتبط می‌دانند.

اداره زندان‌ها اکوادور در تویتی گفته است که در این درگیری‌ها از اسلحه، چاقو و بم دستی کار گرفته شده است.

این درحالی است که قبل از این نیز درگیری‌های شدید میان زندانیان در چند زندان آن کشور رخ داده بود که در پی آن چندین تن کشته و زخمی شده بودند.

جهان

کشته شدن ۴۵ نفر بر اثر حمله اسرائیل به اردوگاه بیجا شده‌گان رفح خشم جهانی را برانگیخت

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۸, ۱۴۰۳)

گزارش‌های منتشرشده از نوار غزه حاکی از آن است که حمله هوایی اسرائیل شام یک‌شنبه (ششم جوزا) باعث آتش‌سوزی گسترده در یک اردوگاه بیجا شده‌گان در شهر رفح شده است. این آتش‌سوزی که گفته می‌شود ۴۵ کشته به همراه داشته، باعث اعتراض رهبران جهانی شده و آنها خواستار اجرای حکم دیوان بین‌المللی عدلیه برای توقف حمله اسرائیل شدند.

به گزارش رویترز، خانواده‌های فلسطینی که پس از حمله هوایی اسرائیل شاهد آتش گرفتن خیمه‌ها و جان باختن تعدادی از بیجا شده‌گان پناه گرفته در آن منطقه بودند، به شفاخانه‌ها هجوم بردند. به گفته آنها، حمله اسرائیل به منطقه‌ای در غرب رفح انجام گرفت که به عنوان منطقه امن تعیین شده بود.

روز دوشنبه نیز مقام‌های صحی محلی اعلام کردند که تانک‌های اسرائیل به بمباران مناطق شرقی و مرکزی در جنوب غزه ادامه دادند و هشت نفر را کشتند.

ارتش اسرائیل مدعی شد که حمله هوایی شام یک‌شنبه، بر اساس «اطلاعات دقیق» انجام گرفته تا چند تن از مقام‌های حماس و مسئولان حمله به اسرائیلی‌ها را از بین برد.

اوایل روز یک‌شنبه هم تل‌آویو اعلام کرده بود که هشت راکت شلیک شده از منطقه رفح را رهگیری کرده و ادامه حمله‌های حماس نشان‌دهنده نیاز به ادامه عملیات علیه این گروه است.

با این حال، سارنوال ارشد نظامی اسرائیل حمله هوایی شام یک‌شنبه به اردوگاه رفح را «بسیار سنگین» خواند و گفت که تحقیقات در این زمینه در حال انجام است.

یفت تومر یروشالمی روز دوشنبه در کنفرانسی اظهار کرد: «ما از هر گونه آسیبی که در طول جنگ به غیرنظامیان وارد شود اظهار تاسف می‌کنیم.»

به گفته شاهدان، این حمله در محله تل السلطان رخ داد؛ جایی که هزاران فلسطینی پس از آغاز حمله زمینی نیروهای اسرائیلی به شرق رفح در آن پناه گرفته‌اند.

مقام‌های صحی در غزه تحت کنترل حماس گفتند که بیش از نیمی از کشته‌شدگان حمله اخیر اسرائیل شامل زنان، کودکان و کهنسالان بودند. آنها افزودند که احتمال افزایش تعداد قربانیان وجود دارد زیرا به نظر می‌رسد که تعداد زیادی از افراد زیر آوار ناشی از آتش‌سوزی گیرمانده اند.

به گفته داکتران، شفاخانه‌های رفح، از جمله شفاخانه صحرایی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، قادر به رسیدگی به همه زخمیان نبودند، بنابراین برخی از آنها برای تداوی به شفاخانه‌های خان یونس در شمال غزه منتقل شدند.

باوجود حکم محکمه عالی سازمان ملل در روز جمعه که دستور توقف حمله اسرائیل به رفح را صادر کرد، نتانیاهو به اردو دستور داده حملاتشان را ادامه دهند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در واکنش به جان باختن غیرنظامیان فلسطینی در اردوگاه بیجاشده‌گان بر اثر حملات اخیر اسرائیل اظهار خشم و تاسف کرد. او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «این عملیات باید متوقف شود. هیچ منطقه امنی در رفح برای غیرنظامیان فلسطینی وجود ندارد.»

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفتند که حکم محکمه بین‌المللی عدلیه باید مورد احترام قرار گیرد و اجرایی شود.

آنروا، آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل متحد هم وضعیت کنونی را «وحشتناک» توصیف کرد. این سازمان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «غزه به جهنم روی زمین تبدیل شده است. تصاویر دیشب گواهی دیگری بر این موضوع است.»

مایکل مارتین، وزیر امور خارجه ایرلند نیز در واکنش به این حمله گفت: «علاوه بر قحطی و امتناع از اجازه کمک‌رسانی به اندازه کافی، آنچه دیشب رخ داد وحشیانه است.»

رسانه دولتی مصر گزارش داد که قاهره «بمباران عمدی خیمه‌های بیجا شده‌گان» از سوی اردوی اسرائیل را محکوم و آن را نقض آشکار قوانین بین‌المللی توصیف کرده است. عربستان سعودی نیز حمله اسرائیل را محکوم کرد. قطر نیز گفت که حمله اخیر به رفح می‌تواند مانع از میانجی‌گری برای برقراری آتش‌بس و تبادل گروگان‌ها شود.

Continue Reading

جهان

محکمه جهان به اسرائیل دستور داد تا حمله به رفح در غزه را متوقف کند

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۵, ۱۴۰۳)

قضات محکمه سازمان ملل متحد روز جمعه به اسرائیل دستور دادند تا فوراً حمله نظامی خود به شهر رفح در جنوب غزه را متوقف کند. این حکم پس از شکایت افریقای جنوبی از نسل کشی صادر شده است.

در حالی که محکمه بین المللی عدالت یا محکمه جهان هیچ ابزاری برای اجرای دستورات خود ندارد، این قضیه نشانه آشکاری از انزوای جهانی اسرائیل به دلیل تهاجم اش بر غزه است، به ویژه از زمانی که این رژیم در ماه جاری حمله خود را علیه رفح آغاز کرد.

به گزارش رویترز، نواف سلام، رئیس محکمه جهان، با خواندن این حکم گفت که وضعیت در غزه از زمان آخرین باری که این محکمه به اسرائیل دستور داد تا اقدامات لازم برای بهبود آن انجام دهد، بدتر شده است.

او گفت که اسرائیل توضیح نداده است که چگونه می‌تواند مردم را در خلال تخلیه رفح مصون نگه دارد یا برای ۸۰۰ هزار فلسطینی که قبلاً از پیشروی اسرائیل فرار کرده‌اند غذا، آب، مواد حفظ الصحه و ادویه تهیه کند.

محکمه بین المللی عدالت همچنین به اسرائیل دستور داد که گذرگاه رفح را بین مصر و غزه باز کند تا کمک‌ها ارسال شود. این محکمه افزود که اسرائیل باید دسترسی تحقیق کنندگان را فراهم کند و پیشرفت خود را ظرف یک ماه گزارش دهد.

این دستور توسط هیات متشکل از ۱۵ قاضی بین المللی با رای ۱۳-۲ به تصویب رسید و تنها قضات یوگاندا و اسرائیل با آن مخالفت کردند.

افریقای جنوبی از این حکم استقبال کرد.

سخنگوی کاخ سفید گفت: «ما در مورد موضع خود در مورد رفح صریح و ثابت بوده‌ایم.»

تشکیلات خودگردان فلسطینی که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده است، اظهار کرد که این اقدام نشان دهنده یک اجماع جهانی است که جنگ باید پایان یابد، اگرچه نبیل ابوردینه، سخنگوی ریاست جمهوری گفت که این دستور جامع نیست چون سایر مناطق غزه را در بر نمی‌گیرد.

باسم نعیم، یکی از مقامات ارشد حماس به رویترز گفت: «ما از شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌خواهیم که فوراً این درخواست محکمه جهان را برای وادار کردن دشمن صهیونیستی به اجرای آن، عملی کند.»

حملات اسرائیل بر غزه از هفتم اکتوبر سال گذشته بیش از ۳۵ هزار کشته بر جای گذاشته است. ده ها هزار نفر دیگر زخمی شده اند.

Continue Reading

جهان

واکنش‌ها به جان باختن ابراهیم رئیسی

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳۱, ۱۴۰۳)

جان باختن رییس جمهور وزیر خارجه و چند مقام دیگر ایران در پی سانحه‌ی هوایی با واکنش‌های جهانی روبه‌ور شده است. امارت اسلامی با ابراز همدردی با حکومت و مردم ایران گفته است که افغانستان در این شرایط دشوار در کنار مردم ایران ایستاده است.

بسیاری از سران کشورها در این باره اظهار نظر کرده‌اند. بعضی کشورهای نزدیک به ایران مانند روسیه مستقیماً به تمجید از ابراهیم رئیسی پرداخته است.

سخنگوی وزارت خارجه چین هم ضمن ابراز تسلیت گفته که مردم چین دوست خوبی را از دست دادند.

محمود عباس، ریس تشکیلات فلسطینی، رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه، نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق، اتحادیه عرب، صدراعظم مالیزیا ، دولت جاپان و رییس‌جمهور ونزوئلا در این باره پیام‌هایی منتشر کرده‌اند.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا هم چنین گفته است: «اتحادیه اروپا تسلیت صمیمانه خود را برای درگذشت رییسی، رییس‌جمهور و امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همچنین سایر اعضای هیأت و خدمه پرواز را در سانحه چرخبال ابراز می‌کند.»

رئیس‌جمهور مصر، حزب‌الله لبنان، رییس‌جمهور سریلانکا و پادشاه اردن هم پیام‌های تسلیت منتشر کرده‌اند. دولت پاکستان یک روز عزای عمومی و دولت سوریه هم سه روز عزای عمومی اعلام کرده اند.

شهباز شریف، صدراعظم پاکستان گفته است که: «اسلام‌آباد حدود یک ماه پیش میزبان سفر تاریخی رییس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران بود و بر اساس هم‌دردی با تهران در پاکستان عزای یک روزه اعلام می‌شود و پرچم کشورش نیمه افراشته خواهد بود.»

نارندرا مودی، صدر اعظم هند گفته است که: «مردم هند در این غم با مردم ایران شریک هستند و هیچ گاهی تلاش‌های رییس‌جمهور ایران در تقویت روابط هند و ایران را فراموش نخواهد شد.»

امارت اسلامی با ابراز همدردی با حکومت و مردم ایران گفته است که افغانستان در این شرایط دشوار در کنار مردم ایران ایستاده است.

شماری از چهره‌های سیاسی هم‌چون عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه در حکومت پیشین نیز با ابراز تسلیت، با مردم ایران همدردی کرده اند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!