خبرهای تازه

آمریکا از نظامیان اش در افغانستان خواست تا عملیات بر ضد طالبان را متوقف بسازند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

همزمان با اعلام آتش بس موقت رییس جمهور اشرف غنی با طالبان، آمریکا از تمامی نظامیانش در افغانستان خواست تا با رعایت این آتش بس، عملیات تهاجمی شان برضد طالبان  را متوقف بسازند.

لیزا کورتیس، مدیر ارشد آمریکا برای آسیای مرکزی و جنوبی گفت: “جنرال نیکلسن برای نیروهای آمریکایی گفته است که آتش بس که در مقابل طالبان اعلام شده است، تطبیق بکنند و در مقابل داعش و القاعده و گروه های دیگر عملیات کنند. این یک عمل بسیار مهم برای آوردن صلح است و ما از طالبان می خواهیم که آتش بس را قبول کنند و این ها هم آتش بس اعلام کنند.”

سازمان ملل ‌متحد، پیمان ناتو، بریتانیا، روسیه، و اتحادیه اروپا هم ازاین اقدام رئیس جمهور غنی استقبال کرده اند و آنرا گشودن درب تازه ای برای برقراری صلح دانسته اند.

انتونیوگوتریش، دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: “ما پیشنهاد صلح رئیس جمهور غنی را تعهد وی برای آغاز مذاکرات مستقیم صلح با طالبان برای پایان دادن به رنج های طولانی مردم افغانستان میدانیم. درمقابل از طالبان هم میخواهیم که آتش بس کنند.”

فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیان کرد: “این نشان دهنده تعهد به روند صلح است که در واقع تحت رهبری افغان ها قرار دارد. اتحادیه اروپا به طور کامل از این ابتکار رئیس جمهور غنی حمایت می کند.”

بورسی جانسون، وزیر خارجه بریتانیا نیز افزود: “این فرصتی برای کاهش سطح خشونت و ایجاد فضا برای شروع مذاکرات مستقیم است.”

طالبان گفته اند که هییت رهبری این گروه، بررسی های شانرا درباره این اقدام حکومت افغانستان آغاز کرده اند؛ شورای عالی صلح انتظار دارد که بزودی طالبان برای آغاز گفتگو های رو در رو چراغ سبز نشان بدهند.

سید احسان طاهری،  سخنگوی شورای عالی صلح اظهار کرد: “از مخالفان مسلح میخواهیم که صدای عالمان دینی ومردم را لبیک بگویند تا که مذاکرات مستقیم و رو در رو با حکومت افغانستان اعلام شود. برای ما مهم بسته پیشنهادی است و از اعلان آتش بس رییس جمهور استقبال میکنیم.”

اعلام آتش بس اما در داخل، واکنش های متفاوتی دارد؛ حامد کرزی رییس جمهور پیشین از آن حمایت کرده است. اما شماری دیگر مانند حزب جمیعت اسلامی و امرالله صالح رییس پیشن امنیت ملی گفته اند که  این اقدام از دید امنیتی خطرات بسیار جدی و احتمالاً فاجعه انگیز و خونین را در پی خواهد داشت. این آتش بس از 27 ماه رمضان تا پنجم عید برقرار شده است.

گزارشگر: شاهپورفرهمند

Trending

خروج از نسخه موبایل