خبرهای تازه

آمریکا: ما خواهان پایان جنگ در افغانستان هستیم

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

وزارت خارجۀ آمریکا می‌گوید که هزینه‌ی جنگ افغانستان بسیار زیاد است و این کشور بیشترین تلاش را برای پایان دادن به جنگ افغانستان و خشونت ها در افغانستان روی دست گرفته است.

مورگان اورتگس، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی آمریکا، می‌گوید، «ما فکر می کنیم که هزینه جنگ در افغانستان بسیار زیاد است و نیاز است که این جنگ خاتمه پیدا کند. به همین منظور زلمی خلیل‌زاد زمان زیادی را برای رسیدن به توافق صلح صرف کرد چون ما می خواهیم که به صلح برسیم. ما از مردم افغانستان می خواهیم که سرنوشت حکومت خود شانرا انتخاب کنند. ما می خواهیم که جنگ پایان پیدا کند.»

در همین حال، دونالد ترمپ رییس جمهور آمریکا با امیر قطر دربارۀ پیشرفت گفت‌وگوهای صلح افغانستان تیلفونی صحبت کرده است.

 سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر  به بی بی سی می گوید که گروهای کاری آمریکا و طالبان روی جزئیات جدول زمان‌بندی خروج نیروهای خارجی  از افغانستان کار می‌کنند و ممکن این گفت‌وگوها در روزهای آینده نهایی شود.

سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان، می گوید، «روی نقاط آخری بحث جریان دارد و امیدوار استیم که در روز های آینده به نتیحه برسیم و در خلای دو هفته آینده گفت‌و‌گوهای میان افغانی آغاز شود. در این نشست روی برقرار آتش بس هم بحث خواهد شد.»

در سوی دیگر، وزارت خارجه ازبکستان در یک  اعلامیه ای نگاشته است که هیأت طالبان در سفر شان به تاشکند از طرح این کشور برای میزبانی گفتگوهای میان افغانی پشتیبانی کرده اند.  

یکی از اعضای هیأت ۱۵ نفری حکومت برای گفت‌وگوهای صلح می گوید که اینبار با پیام های واضح برای چانه زنی با طالبان آماده استند.

عبدالحکیم منیب، عضوء هیأت گفت‌وگو کننده صلح حکومت، می گوید، «به هر نوعی که می توانیم برای آوردن صلح دایمی و پایدار و باعزت تلاش کنیم. هر مذاکره یک قدم پیشرفت است به طرف صلح دایمی.»

در این میان گزارش هایی نشر شده است که آمریکا متن مسوده‌ی توافق نامه صلح با طالبان را به رییس جمهور ورییس اجرایه شریک ساخته است؛ مسوده ای که در آن به تعویق انتخابات، رهایی زندانیان طالب و نام بردن از طالبان همچون امارت اسلامی، پرداخته شده است.

حکومت افغانستان اما این خبر را تأئید نکرده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل