خبرهای تازه

آمریکا مخالف ایجاد حکومت موازی در افغانستان است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

وزیر خارجه امریکا، هشدار می دهد که مخالف هر گونه زور برای ایجاد یک حکومت موازی است.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ی گفته است: “ایالات متحده به شدت از افغانستان یک پارچه و مستقل حمایت می کند و در تلاش گام های جدی برای آوردن صلح است. ما به شدت با هرگونه اقدام برای ایجاد دولت موازی و هرگونه استفاده از زور برای حل اختلافات سیاسی مخالف هستیم. ما تا دو هفته دیگر برای یک حکومت فراگیر که بتواند کشور را متحد ساخته و صلح را در اولویت قرار دهد به توافق خواهیم رسید. “

این در حالیست که کابل در روز دوشنبه شاهد دو مراسم تحلیف بود.

عبدالسبحان مصباح، حقوق دان، میگوید: “یکی نقض قانون است یکی عدم پذیرفتن کل نظام و از خود جیزی ساختن است، ما متاسفانه در همینگونه یک حالتی روبرو شدیم.”

در همین حال آریانانیوز به طرح عبدالله عبدالله زیر نام (دولت همه شمول)دست یافته است که در هفت ماده ارایه شده است.

شورای عالی رهبری دولت همه شمول شکل گرفته و وظیفه آن رهبری امور صلح  و نظارت از توافق نامه تشکیل دولت همه شمول است.

در این طرح آمده است که نخست وزیر اجرایی شصت درصد از مقام ها حکومتی همچون وزیران، معینان، سفیران، والیان، سناتوران انتصابی و روسای مستقل را معرفی می کند.

در حین حال رییس جمهور در راس سه قوا قرار دارد و چهل درصد مقام های حکومتی را معرفی می کند. در ضمن مشاوریت شورای امنیت ملی، وزارت خانه های امنیتی و کلیدی و ریاست عمومی امنیت ملی شامل این درصدی است.

به تازگی ها فرستاده ویژه امریکا برای صلح از ادامه تلاش ها برای پایان تنش ها سخن گفته است.

ازسوی هم سازمان ملل در کنار شماری از کشور های دیگر  به شمول کانادا و پاکستان پیام های تبریکی برای اشرف غنی رییس جمهور افغانستان فرستاده اند.

نخست وزیر پاکستان ضمن تبریکی به رییس جمهور گفته که پاکستان آماده همکاری در کنار رییس جمهور افغانستان از بهر آوردن صلح و ثبات در افغانستان است. و برای رسیدن به این هدف هر کاری خواهد کرد.

تویت عمران خان: “من می خواهم برای رییس جمهور افغانستان اشرف غنی تبریک بگویم و پاکستان هر کاری ممکن را برای آوردن صلح و ثبات در منطقه انجام خواهد داد. “

گفته های وزیر خارجه امریکا در حالی مطرح میشود که با تلاش های زیادی آمریکا از بهر توافق غنی با عبد الله پس از چندین روز بی نتیجه پایان یافت و روز گذشته هردو همزمان حلف وفاداری یاد کردند.

Trending

خروج از نسخه موبایل