خبرهای تازه

آمریکا ۶ عضو گروه طالبان و شبکه حقانی را وارد فهرست سیاه کرد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

ایالات متحده آمریکا گفته است که چهار عضو گروه طالبان و دو عضو شبکه حقانی شامل تحریم های تازه این کشور شده اند.

فهرست این افراد شامل عبدالقدیر بصیر، عنایت الله، حفیظ محمد پوپلزی و عبدالصمد ثانی از گروه طالبان و گلا خان حمیدی و فقیر محمد از شبکه حقانی می‌باشند.

عبدالصمد ثانی: معاون کمیسیون مالی طالبان و رئیس بانک مرکزی افغانستان در زمان طالبان. ثانی مسئول تجهیز طالبان و ارسال اسلحه به جنگجویان این گروه در افغانستان می باشد. او سال ۲۰۱۴ به منظور جمع آوری کمک به طالبان، به کشورهای خلیج سفر می کند، از همین سال به بعد مسئوول جمع آوری عایدات از معادن و فروش مواد مخدر می باشد.

عبدالقدیر بصیر: بصیر صدها هزار دالر را برای حمله به ولایت کنر افغانستان فراهم ساخته است. او یکی از حامیان ملا اختر منصور بوده تا جانشین ملا عمر شود. در سال ۲۰۱۵ او کمیسیون مالی شورای پشاور را اداره می کرد. بصیر مسوول مستقیم توضیع پول به والی های خود خوانده طالبان در سراسر افغانستان می باشد. بصیر پول های متذکره را از فروش مواد مخدر، سنگ های گرانبها و عشر و ذکات بدست آورده است. در جریان رژیم طالبان بصیر جنرال قنسول این گروه در اسلام آباد بود.

حفیظ محمد پوپلزی: او چندین سال مسوول کمیسیون مالی گروه طالبان برای زون جنوب و غرب افغانستان بوده است. در اواسط ۲۰۱۱ گروه طالبان بخاطر رهایی گروگان ها، ۱۰ میلیون یورو بدست آوردند که این پول در یک بانک در داخل افغانستان و در شهر کندهار واریز شد و پوپلزی به قندهار سفر کرد تا این پول را به شورای کویته برساند.

مولوی عنایت الله: عنایت الله یکی از اعضای شورای پشاور بوده است. از سال ۲۰۱۶ بدین سو، عنایت الله چندین حمله را علیه نیروهای افغان و ایتلاف جهانی را در کابل رهبری کرده است.

فقیر محمد: برای چندین سال فقیر محمد به عنوان یک تن از اعضای کلیدی که برای شبکه حقانی پول جمع آوری می کند، به حساب می آید.

گلا خان حمیدی: گلا خان مسوول فراهم آوری امکانات تخنیکی و تکنولوژیکی به گروه حقانی می باشد. حمیدی گفتگوها میان اعضای کلیدی گروه حقانی با مسوولین ارتباطی حقانی در سوریه را تسهیل کرده است. حمیدی همچنان به چندین ملیشه ازبک زمینه سفر از پاکستان به ترکیه را مساعد ساخته است. حمیدی همچنان در قاچاق افغان ها به سوی اروپا، ترکیه و سوریه را فراهم ساخته است.

حکومت افغانستان از وضع تحریم ها بر این دو گروه استقبال می کند و می گوید که دولت افغانستان انتظار دارد اعمال فشارها در محدوده‌ های کوچک باقی نماند و وسیع تر شود.

محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع بیان کرد: «هراس افگنی پدیده منطقه یی و جهانی است که باید تمام کشور های دنیا در این عرصه افغانستان را همکاری کند. این هم یکی از کمک های است که امور مالی دهشت افگنان زیر تحریم می رود و این می تواند در روند صلح افغانستان و منطقه سودمند باشد.»

به گفته حکومت، مسیر های که طالبان در بیرون از کشور از طریق آن امکانات بدست می آورند باید نیز مورد تحریم قرار بگیرند.

سناتور زلمی زابلی اضافه کرد: «آنان می دانند ( امریکا و شورای امنیت سازمان ملل) که پاکستان عامل ناامنی، بی ثباتی و جنگ در افغانستان است .»

 

امریکا در پی حمله مرگبار طالبان و شبکه حقانی بر هوتل انترکانتیننتال این تصمیم را گرفته است؛ حمله ای که در آن چهار شهروند امریکایی نیز جان باخته بودند. امریکا همچنان از پاکستان خواسته تا رهبران گروه طالبان را بازداشت کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل