اخبار ساحوی

آگاهان از طرح مشوره رییس جمهور با مردم استقبال کردند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

پس از دیدار رییس جمهور احمدزی در شام پنجشنبه با برخی مسوولان رسانه ها وی تاکید کرد که حکومت به رهبری وی نقش مردم را در ساختار های سیاسی و اجتماعی افزایش خواهد داد.

 برخی از آگاهان با استقبال از این گفته های رییس جمهور گفتند که با توجه به وضعیت کنونی کشور باید راه های ممکن برای نقش مردم در حکومت جستجو شود.

 به باور آنان رییس جمهور کشور باید در مشوره با مردم در تصمیم گیری های حکومتی اعتماد مردم بالای حکومت را که گفته می شود از دست رفته است دوباره احیا کند.

 این آگاهان همچنان گفته اند که مشوره های حکومتی باید با مردم آگاه و چیز فهم صورت گیرد.

 میر احمد جوینده آگاه سیاسی این اقدام را یکی از اساسات حکومت های دموکراتیک خواند و گفت:” مه مطمئن استیم که بسیار مشکل است که رییس جمهور بتواند با این کشتی که در حقیقت شکسته است با تمام مردم مشوره کند، بهتر این خواهد بود که رییس جمهور یک سیستم نظارتی بر رسانه ها ایجاد کند و زمانیکه یک رسانه یک گزارشی را نشر میکند باید یک داره ی آنرا تعقیب کند”.

 در همین حال فیصل امین استاد دانشگاه به این باور است که اگر این مشوره ها در چهارچوب افراد وابسته به احزاب و اندیشه های خاص باشد عواقب بدی را در پی خواهد داشت.

 آقای امین گفت:” حکومت چیزی نیست جز عمل کردن اگر عمل مبتنی برخواست و اراده و دیدگاه مردم باشد بسیار نیک و مطلوب است، اما مشروط به اینکه افرادی وابسته گی به کسی یا حزبی نداشته باشند”.

اما شماری از اعضای شورای ملی کشور تصمیم رییس جمهور مبنی بر مشارکت و مشوره با مردم در تصمیم گیر های حکومتی را خلاف قانون اساسی می دانند.

 فکوری بهشتی عضو مجلس نمایندگان گفت:” در تمام مسایل و تصامیم نمیتوانیم که مردم را شریک بسازیم ، مردم یعنی پارلمان و نماینده های مردم در غیر آن اگر قرار باشد که رییس جمهور با صد یا پنجصد نفر در ارگ ریاست جمهوری مشوره کند و برای مردم بگوید که به اساس مشوره مردم این فیصله را انجام داده است در حقیقیت این مسأله خود مخالف قانون اساسی است”.

 پیش از این انتقاد های وجود داشت که در حکومت گذشته به دلیل کار کرد های نادرست فاصله مردم از دولت افزایش یافته است و حکومت جدید باید به هر نوع ممکن این فاصله را از بین ببرد.

Trending

خروج از نسخه موبایل