اخبار ساحوی

آگاهان سیاسی از امضای اعلامیه مشترک میان نامزدان استقبال کردند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

شماری از آگاهان سیاسی و نهاد های جامعه مدنی از امضای اعلامیه مشترک میان نامزدان ریاست جمهوری استقبال کردند، و در کنارآن هشدار دادند که هرگاه نامزدان توافقات انجام شده را عملی نسازند، عمق فاجعه در کشور عمیق ترخواهد شد و مسوولیت آن بدوش این دو نامزد خواهد بود.

این آگاهان سیاسی دومین سفرجان کری وزیر خارجه امریکا به کابل را گام مهم برای پایان تنش ها میان نامزدان ریاست جمهوری و زود تر اعلام شدن نتایج نهایی انتخابات خواندند.

نصرالله ستانکزی آگاه امور سیاسی گفت:” بر مبنای سفر وزیر خارجه امریکا تا زمانیکه تفتیش آراء تکمیل نشود و نتیجه نهایی اعلان نشود، نباید در مورد نتیجه نهایی قضاوت کنیم”.

گفته میشود که دومین سفر دیپلومات ارشد امریکایی درکمتر ازیک ماه به کابل برای حل اختلافات انتخاباتی میان نامزدان ریاست جمهوری همه را خوشبین ساخته است.

امین فرهنگ آگاه امور سیاسی گفت:” نامزدان به این امضا باید احترام بگذارند چرا که در این امضا منافع مردم افغانستان مدنظر است، از همین خاطر امید میکنم که بالاخره این ها بطرف عقل رجوع بکنند و مطابق به توافقی که صورت گرفته حکومت وحدت ملی را به شکلی معرفی کنند که مورد قبولی مردم افغانستان قرار بگیرد”.

امضای اعلامیه مشترک میان دو نامزد انتخاباتی، واکنش مثبت فعالان جامعه مدنی را نیز در پی گرفته است، آنان از دو ستاد انتخاباتی خواستند که به توافقات پابند باشند تا افغانستان به بحران کشانیده نشود.

عزیز رفیعی رییس مجتمع جامعه مدنی گفت:” اگر این توافقات بصورت بسیار دقیق و شفافیت کامل و همچنان برخورد سالم صورت نگرفته باشد، شاید زیاد پایه دار نباشد”.

اما نعیم نظری رییس شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر از نامزدان خواست در توافق خود پاپند باشند و پروسه را بشکل بسیار سریع خاتمه بدهند.

احترام به قانون اساسی درجریان توافقات سیاسی، پابندی به توفقات بیست یکم ماه سرطان، ایجاد کرسی ریاست اجرائیه و تغییر آن در مدت دو سال به پُست نخست وزیر با رأی لوی جرگه و تعیین مقامات دولتی با توافق دو جانب از مسایل عمده این توافقات در اعلامیه مشترک است.

Trending

خروج از نسخه موبایل