تجارت

آگاهان: قاچاق تولیدات خارجی به کشور برای تولیدات داخلی زیان‌آور است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

حکومت برای جلوگیری از قاچاق تولیدات خارجی به کشور، تدابیر تازه را روی دست گرفته است.

اتاق تجارت و صنایع می‌گوید، قاچاق تولیدات خارجی به بازارهای کشور، چالش‌های زیادی را سد راه بازرگنان کشور قرار داده است.

به گفته مسوولان در این اتاق، رییس جمهور غنی، تعهد کرده است که در پنج زون کشور مراکز امنیتی را برای جلوگیری از قاچاق تولیدات خارجی ایجاد میکند، و این موضوع با استقبال خوب بازرگانان رو به رو شده است.

جلاالدین سعید، رییس شورای بازرگنان افغان جرمن می‌گوید: “بعضی قاچاق واردات است، و بعضی قاچاق صادرات است، رییس جمهور غنی، در یدار با مسوولان وزارت داخله، تعهد کرده است در جاه‌های آسیب پذیر تدابیر امنیتی ایجاد شود.”

در همین حال، سکتور خصوصی از این اقدام حکومت ستایش کرده می‌گوید، جلوگیری از قاچاق تولیدات خارجی سبب افزایش تولیدات داخلی خواهد شد.

از سویی هم، کارشناسان امور اقتصادی نیز جلوگیری از قاچاق تولیدات خارجی را به سود کشور می‌دانند، اما تاکید می‌ورزند که برای عملی شدن این اقدام حکومت باید نخست چالش‌های موجوده در گمرکات کشور حل شود.

کمال الدین کاکری، یک کارشناس امور اقتصادی چنین اظهار می‌دارد: “منع قاچاق واردات برای انکشاف اقتصاد افغانستان مهم است، اما برای منع قاچاق باید قدم های جدی برداشته شود.” 

 به باور آگاهان و بازرگانان در کشور، عدم توجه وزارت مالیه به قاچاق کالای تجارتی از کشورهای دیگر و موجودیت فساد گسترده در گمرهای کشور سبب افزایش قاچاق تولیدات خارجی به کشور شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل