رویداد های اخیر

آیا روند صلح افغانستان به مسیر درست به پیش می رود؟

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

آیا با کاهش و یا خروج نیروهای خارجی گفتگوهای صلح میان افغانی نتیجه مثبت خواهد داد؟

برخی سیاستگران می گویند که هنوز روند صلح و نتیجه احتمالی  آن روشن نیست و مساله صلح و جنگ افغانستان نا روشن است.

درهمین حال جنرال مک‌کینزی رییس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش امریکا در سفر به کابل اطمینان داده که این کشور به همکاری اش با  افغانستان ادامه میدهد تا افغانستان بار دیگر به پناهگاه هراس افگنی مبدل نشود.

بربنیاد توافق صلح دوحه، در مرحله دوم در ۱۴ماه آینده تمامی نیروهای خارجی افغانستان را ترک خواهند کرد. اما از یک سو نه از گفتگوهای میان افغانان خبری است و نه از کاهش خشونت و برنامه های صلح.

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه میگوید: “افغانستان در یک مرحله خطیر تاریخ قرار دارد، از یک طرف تلاش به صلح می شود از سوی دیگر جنگ ادامه دارد.  “

در حالی که مسیر کابل برای دست یابی به صلح هنوز هموار نشده است؛ امریکا از متحدان افغانستان سرگرم برنامه ریزی های پس از خروج است. چنانکه فرمانده ستاد مرکزی امریکا در سفر به کابل اطمینان داده که افغانستان دیگر به گذشته بر نخواهد گشت.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری میگوید: “دو طرف در باره همکاری‌های آینده مشارکت دوامدار گفتگو کردند”.

قرار بود که در همین هفته مذاکرات میان افغانان در دوحه برگزار شود؛ اما اختلاف در رهایی زندانیان و افزایش خشونت ها ظاهرا همه برنامه ها را برهم زده است.

فاروق مجروح عضو هیات مذاکره کننده صلح میگوید: “اکنون طالبان باید حسن نیت نشان بدهند و برای مذاکره آماده شوند”.

فهیم صدیقی  آگاه امور سیاسی میگوید: “دراین شرایط امریکا بیشتر به فکر سرعت روند خروج است و در این میان مردم افغانستان قربانی می شوند”.

از سوی هم به تازگی روزنامه واشنگتن پست از اختلاف‌های فرماندهان نظامی طالبان با رهبران سیاسی بر سر آینده افغانستان گزارش داده و گفته است که  برخی نظامیان طالبان به فکر پیروزی از راه نظامی و بر اندازی نظام افغانستان استند. اما طالبان هرگونه اختلاف میان نظامیان و سیاسیون این گروه را رد کرده اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل