خبرهای تازه

آیا زندانیان طالبان پس از رهایی به میدان های جنگ بر می‌گردند؟

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

طالبان پس از رهایی زندانی های این گروه از برگشت آنان به میدان های جنگ تضمین نمی دهند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته است که این گروه روی آزادی مشروط ۵۰۰۰ زندانی اش توافق نکرده بودند.

آقای شاهین گفته است: “ما همچین توافقی نکرده ایم. در توافق‌نامه که در ۲۹ام فبروی در دوحه با آمریکا امضا شد، به طور روشن گفته شده است که پیش از آغاز مذاکرات میان افغان ها اقدام هایی برای ایجاد اعتماد روی دست گرفته خواهد شد.

یک فرمانده طالبان در غزنی به یک رسانه های پاکستان گفته است: “هیچ راهی وجود ندارد که بتوانیم این خواست آخر دولت افغانستان را بپذیریم. رهبران ارشد طالبان در ولایت غزنی افغانستان گفتند، مبارزان ما مجاهدان هستند و همیشه برای آزادی کشور شان و شرعیت اسلامی در افغانستان می جنگیده اند.”

در همین حال جلال الدین شینواری دادستان رژیم طالبان میگوید: “حکومت می تواند با هر حرکت مخالف، روند صلح را خدشه دار کند وقتی توافق شده است که ۵ هزار زندانی آزاد شود، راه پیچی برای چیست؟”

دولت افغانستان تا کنون در این مورد ابراز نظری نکرده اند، اما فضل فضلی از مشاوران ارشد رییس جمهوری می‌گوید که تا اکنون هیچ زندانی طالب رها نگردیده، فرمان رییس جمهور در رابطه به رهایی زندانیان گروه طالبان، مشروط است:

شرط اول: رهایی زندانیان بر اساس یک جدول زمانی است که چهار تا پنج ماه را در بر خواهد گرفت.

شرط دوم: با رهایی هر دسته از زندانیان طالبان باید در سراسر افغانستان خشونت ها به صورت قابل ملاحظه ای کاهش یافته باشد.

شرط سوم: بخش عمده این زندانیان گروه طالبان ۳۵۰۰ تن؛ در جریان مذاکرات مستقیم با طالبان، رها می‌گردند، که تا اکنون این مذاکرات آغاز نشده است. 

از سوی هم رهایی زنداینان طالب و بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان نگرانی ها از آغاز جنگ های داخلی بیشتر کرده است.

موبروکس عضو مجلس نمایندگان امریکا میگوید: “من پیشبینی می کنم سر انجام زمانی که نیروهای آمریکایی از افغانستان بیرون شوند، ما شاهد اتفاق‌های خواهیم بود که زمان بیرون شدن مان در ویتنام اتفاق افتاد. طرف‌های جنگ هر کدام برای گرفتن قدرت و بخش‌های از افغانستان تلاش خواهند کرد.”

دولت افغانستان، اعلامیه طالبان پس از شرط بندی بر سر آزادی زندانی های این گروه را عدم حسن نیت طالبان و نپذیرفتن این شرط گفته است. همچنان اضافه می کند که در صورت مخالفت طالبان هیچ زندانی این گروه آزاد نخواهد شد.

Trending

خروج از نسخه موبایل