اخبار ساحوی

آیساف: دفاع از تهدیدات بیرونی علیه افغانستان مسئولیت ما نیست

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

نیرو های بین المللی در افغانستان میگویند، میان حکومت افغانستان و ناتو تعهدی وجود ندارد تا از مرزهای افغانستان در برابر دشمن خارجی دفاع  شود.

گونتر کتز سخنگوی آیساف در کابل گفت که در نشست بن اول ماموریتی که از سوی شورای امنیت سازمان ملل به این نیروها داده شد، تنها بر تهدیدهای داخلی اشاره شده و تهدید های بیرون مرزی در نظر گرفته نشده است.

او بیان داشت: ” واضیح بگویم که ما در این جا به خاطری آمده ایم تا مطمین شویم که افغانستان یک بار دیگر به مراکز امن دهشت افگنان مبدل نگردد. ما در اینجا آمده ایم تا مقام های افغان را در تامین صلح و ثبات همکاری کنیم، اما ماموریت ما این نیست که از افغانستان در برابر حملات خارجی دفاع کنیم”.

این گفته ها در حالی است که اخیرا به دنبال تداوم حملات راکتی پاکستان بر نواحی مرزی افغانستان، انتقادات گسترده ای متوجه نیروهای بین المللی به دلیل بی توجهی به این حملات شد.

حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان پس از سفر اخیر اش به ایالات متحده امریکا گفت که امریکا به عنوان بزرگترین متحد استراتژیک  افغانستان هنوز نپذیرفته است که این کشور از سوی پاکستان مورد حملات راکتی قرار می‌گیرد.

همزمان با این رفت و آمد طالبان در مرز میان افغانستان و پاکستان، نگرانی نیرو های بین المللی در افغانستان را بر انگیخته است.

سخنگوی آیسف می گوید: ضرورت احساس میشود تا در برابر ترویزم در دو طرف مرز مبارزه شود.

” اکنون شورشیان از مرز افغانستان و پاکستان رفت و برگشت می کنند، داشتن پناه گاه امن در مرز پاکستان سبب نگرانی ماست، ما خواستار تامین صلح هستیم و آیساف با مقام های هر دو کشور در مورد چگونگی مبارزه با هراس افگنی و تامین صلح گفتگو خواهد کرد”.

پیش از این حامد کرزی رییس جمهور افغانستان نیز بارها بر مبارزه علیه تروریزم در پناه گاه های امن آن تاکید کرده بود.

آقای کرزی معتقد است تا زمانیکه ریشه های تروریزم قطع نشود، آوردن ثبات در افغانستان مشکل است.

گفته می شود مناطق قبایلی در شمال و شمال غرب پاکستان از مناطق امنی برای تروریستان است که همواره حملات خود در افغانستان را از آنجا سازماندهی می کنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل