اخبار ساحوی

ابدالی: صلح و انتخابات برای حکومت مبدل به ابزارهای سیاسی شده است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

روندهای ملی انتخابات و صلح، قربانی اهداف اشخاص و افراد شده است.

به ادامه پیکارهای انتخاباتی، دسته انتخاباتی «تغییر و مشارکت» به رهبری شیدامحمد ابدالی، در نخستین روز از کارزارهای انتخاباتی‌اش می‌گوید که روندهای صلح و انتخابات مبدل به ابزار سیاسی برای حکومت شده است و آنان تنها به فکر قدرت اند.

در همین حال، رهبر این دسته انتخاباتی می گوید حکومت برای رسیدن به اهداف خود این دو روند ملی را در تقابل با یکدیگر قرار داده است.

دسته انتخاباتی تغییر و مشارکت در نخستین روز از کارزارهای انتخاباتی اش می گوید در صورت که گفت‌وگوهای صلح به نتیجه برسد، روند صلح برای آنان اولویت دارد تا انتخابات ریاست جمهوری.

در همین حال، این دسته انتخاباتی حکومت را به انحصارگرایی قدرت متهم کرده و تأکید دارد که برای رسیدن به اهداف ملی نیاز به یک سیاست خارجی با ثبات است، نه سیاست احساساتی و عقده‌یی.

آقای ابدالی، می‌گوید: “این دو پروسه به تاسف باید بگویم که قربانی اهداف اشخاص می‌شود چه در درون حکومت و چه در بیرون حکومت، اصلاٌ این دو پروسه تعلق به ملت افغانستان دارد، نه به اشخاص و نه به  حکومت که امروز ابزار سیاسی خود دانسته اند که از راه پروسه صلح که برای مردم نمی خواهد و برای خود می خواهد.”

با این حال، عبدالبصیر سالنگی، معاون نخست این دسته انتخاباتی، هشدار می‌دهد که نظامی برای آنان قابل قبول نیست که تلاش‌های چندین ساله جهاد و مقاومت مردم افغانستان را از میان بردارد و مخالف دموکراسی باشد.  

آقای سالنگی، اظهار می‌دارد: “اگر کسی خواسته باشد که ما امارتی را می‌آوریم سر تلاش‌های جهاد و مقاومت مردم افغانستان و اصل دموکراسی ما خط چلیپا می‌کشیم، ملت افغانستان قبول ندارد و در برابرتان ایستاد است.”

با این همه، اعضای ارشد این دسته انتخاباتی از حکومت می‌خواهند که برای رسیدن به قدرت مانع روند صلح نشود، همچنان اعضای این دسته انتخاباتی تأکید به برگزاری انتخابات مردمی و به دور از تقلب در صورت بی‌نتیجه ماندن روند صلح دارند و می‌گویند که در نتیجه انتخابات نباید حکومت مصلحتی و گروهی ایجاد شود.

گزارشگر: ادریس قادری

Trending

خروج از نسخه موبایل