Connect with us

رویداد های اخیر

ابراز نگرانی امریکا از افزایش حملات علیه غیرنظامیان در افغانستان

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

امریکا از افزایش تلفات غیرنظامیان و حملات طالبان در سراسر کشور ابراز نگرانی کرده است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا در سفرش به هند گفته است که مذاکرات تنها راه حل برای رسیدن به صلح در افغانستان است، که تمام طرف ها باید آن را جدی بگیرد.

این در حالی است که همزمان با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، طالبان ده ها ولسوالی و بندرهای کلیدی افغانستان را تصرف کرده اند.

آقای بلینکن در توصیف مورد گزارش های تلفات غیرنظامیان نگرانی عمیق اش را ابراز کرده و گفته است: “افغانستان که علیه مردم خودش جنایاتی انجام دهد، به یک «دولت مطرود» تبدیل خواهد شد.”

وی تاکید کرده است: ” برای حل صلح آمیز جنگ فقط یک راه وجود دارد و آن هم در میز مذاکره است.”

هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان یا یوناما روز دوشنبه، ۴ اسد در گزارشی از افزایش قتل‌ها، بدرفتاری، آزار و اذیت و تبعیض در جوامعی که تحت تاثیر نبردهای کنونی قرار دارد نگرانی کرد.

یوناما هشدار داده است که اگر اقدام فوری برای توقفِ خشونت‎ها صورت نگیرد، تلفات غیرنظامیان ممکن به بالاترین رقم خود در سال روان میلادی برسد.

یوناما افزوده که تلفات غیرنظامیان در نیمه اول سال ۲۰۲۱ به ویژه پس از ماه می به بالاترین سطح خود رسیده و اگر خشونت‌ها کاهش نیابد شاید بلند ترین آمار تلفات غیرنظامیان در سال روان میلادی ثبت شود.

در گزارش وسط سال ۲۰۲۱ یوناما  در مورد محافظت از غیرنظامیان در نبردهای مسلحانه در افغانستان “تلفات ۵هزار ۱۸۳ غیرنظامی ثبت شده (۱۶۵۹ کشته و ۳۲۵۴ زخمی) که این رقم نشان دهنده‌ی ۴۷ درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابهِ سال ۲۰۲۰ می باشد.”

گزارش افزوده که “تعداد تلفات غیرنظامیان در ماه می و جون در مجموع به ۲هزار ۳۹۲ تن (۷۸۳ کشته و ۱۶۰۹ زخمی) رسیده، یعنی این دو ماه بالاترین رقم تلفات را از زمانیکه یوناما ثبت سیستماتیک آن را در سال ۲۰۰۹ آغاز نموده، نشان میدهد. از جنوری تا اپریل ۲۰۲۱ تلفات ۲هزار ۷۹۱ غیرنظامی (۸۷۶ کشته و ۱۹۱۵ زخمی) ثبت شده اند.”

دیبرا لاینز، فرستاده ویژه سرمنشی عمومی سازمان ملل برای افغانستان در این باره گفته است: ” من از طالبان و رهبران افغانستان می‌خواهم که روند ناخوشایند و وحشتناک درگیری و تاثیرات مخرب آن بر غیرنظامیان را در نظر بگیرند. این گزارش هشدار واضحی را ارایه می‌دهد که اگر جلو خشونت‌های فزاینده گرفته نشود، شمار بی‌سابقه‌ای از افراد غیرنظامی افغان در سال جاری کشته و معلول می‌شوند”.

دیبرا لاینز افزوده است: ” تلاش‌های خود را در میز مذاکره تشدید کنید و جلو جنگ افغان در برابر افغان‌ها را بگیرید. از مردم افغانستان محافظت کنید و آنها را برای آینده بهتر امیدوار کنید.”

یوناما افزوده که اکثریت این تلفات در خارج از شهرها به وقوع پیوسته است و در ادامه هشدار داده اگر این اقدامات نظامی در شهر صورت گیرد عواقب آن برای غیرنظامیان فاجعه بار خواهد بود.

این نهاد افزوده است: “جستجوی راه‌حل نظامی فقط رنج مردم افغانستان را افزایش می دهد.”

یوناما از طرف‌های درگیر خواسته تا از تلفات غیرنظامیان جلوگیری کند و همچنان افزوده که زنان، دختران و پسران ۴۶درصد تلفات را متحمل شده اند.

درگزارش یوناما آمده “زنان، پسران و دختران نزدیک به نیمی از تلفات غیرنظامیان را در نیمه اول سال ۲۰۲۱ تشکیل می‌دهند که در مجموع ۴۶ درصدِ تلفات غیرنظامیان را شامل می شود. ۳۲ درصد تلفات، کودکان بودند، یعنی در مجموع ۱هزار ۶۸۲ کودک (۴۶۸ کشته و ۱۲۱۴ زخمی) و ۱۴ درصد زنان بودند، یعنی در مجموع ۷۲۷ زن (۲۱۹ کشته و ۵۰۸ زخمی) شده اند.”

گزارش افزوده که مخالفین مسلح دولت مسوول ۶۴ درصد تلفات غیرنظامیان استند.

در گزارش آمده “عناصر مخالف دولت مسوول ۶۴ درصدِ مجموع تلفات غیرنظامیان هستند:۳۹ درصد توسط طالبان، نزدیک به ۹ درصد توسط داعش و ۱۶ درصد توسط عناصرنامشخصِ مخالف دولت وارد شده اند.”

یوناما افزوده که نیروهای طرفدار دولت مسوول ۲۵ درصد تلفات غیرنظامیان استند.

در گزارش یوناما از وارد تلفات غیرنظامیان توسط نیروهای خارجی چیزی گفته نشده است.

گزارش افزوده که “علت اصلی تلفات غیرنظامیان، استفاده‌ی طالبان و داعش از مواد تعبیه شده‌ی انفجاری غیر انتحاری که سبب ۳۸ درصدِ کل تلفات غیرنظامیان گردیده و تقریباً سه برابرِ ارقامی که برای مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ ثبت شده بود، می‌باشد.”

یوناما افزوده که:”استفاده از مواد تعبیه شده‌ی فشاری نقض کننده نورم‌های حقوق بین‌المللی بشردوستانه بوده و یوناما یکبار دیگر از طالبان می‌خواهد که استفاده از این وسایل را به طور دایمی منع قرار دهند.”

یوناما حمله بر مکتب سید الشهدا را که منجر به تلفات بیش از ۳۰۰ تن از افراد غیرنظامیان به ویژه دختران شده تکان دهنده ترین واقعه خوانده است.

جنرال عمر شینواری، سخنگوی نیروهای امنیتی و دفاعی افغان امروز در یک کنفرانس خبری در کابل در واکنش به گزارش یوناما، وارد شدن تلفات به غیرنظامیان از سوی نیروهای امنیتی را رد کرده است.

 وی گفته که نیروهای امنیتی برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان از بسیاری مناطق عقب‌نشینی کرده اند.

طالبان نیز این گزارش یوناما را رد کرده و آن را “مغرضانه وغیر واقعی” خوانده است.

این گروه دریک اعلامیه گفته اند که:” در شش ماه گذشه در هیچ کجایی مجاهدین امارت اسلامی عمداً غیرنظامیان را کشته یا حملاتی را انجام نداده اند که منجر به تلفات غیرنظامیان شود.”

رویداد های اخیر

نشست سه‌جانبه میان افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان برگزار شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

نشست سه‌جانبه میان هیئت‌های افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان در ارتباط به اتصال شمال آسیا به جنوب آسیا و کاهش هزینه‌های ترانزیتی و ترانسپورتی در قلمرو سه کشور در کابل برگزار شد. در این نشست در مورد ایجاد کمیته مشترک تخنیکی برای تداوم گفتگوها نیز توافق صورت گرفت.

وزارت صنعت و تجارت با نشر خبرنامه‌ای نوشته که نشست سه‌جانبه به رهبری نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت، چاکی‌اف، معاون رئیس جمهور ترکمنستان و سریک ژومانگارین، معاون صدراعظم قزاقستان برگزار شده است.

براساس خبرنامه، این نشست در ادامه نشست‌های دوجانبه که میان سه کشور دایر شده بود، برگزار گردیده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

محمد یعقوب مجاهد: در افغانستان هیچ گروه مخرب به شمول داعش حضور فزیکی ندارد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

سرپرست وزارت دفاع ملی گفته است که در افغانستان هیچ گروه مخرب به شمول داعش به شکل فزیکی وجود ندارد و امارت اسلامی هم به کسی اجازه نخواهد داد تا از خاک این کشور تهدیدی به کشورهای منطقه ایجاد شود.

محمد یعقوب مجاهد این مطلب را روز پنجشنبه (۶ ثور) در دیدار با هیاتی از مالیزیا در کابل بیان کرده است.

طبق خبرنامه وزارت دفاع ملی، در این دیدار آقای مجاهد از برخورد نیک‌ مردم و حکومت مالیزیا با مهاجرین افغان در آن کشور و روابط دیرینه آن با افغانستان یادآوری کرده گفت: مالیزیا یک کشور قدرتمند و بزرگ‌ اسلامی است، امیدوارم این رفت و آمدها تقویت گردد.

وی افزود: خوشبختانه با روی کار آمدن امارت اسلامی گلیم اشغال برچیده شد و جنگ به طور کامل در این کشور ختم و امنیت سرتاسری برقرار گردید.

بر بنیاد خبرنامه وزارت دفاع ملی، در این دیدار هیات مالیزیا افغانستان را یک کشور دوست دانسته و ضمن تاکید بر همکاری‌های همه جانبه، اطمینان دادند آنچه که در افغانستان از نزدیک مشاهده نمودند، با مقام‌های کشور شان شریک خواهد شد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

اتحادیه اروپا ۱۷ میلیون یورو را برای حمایت از افغان‌های عودت کننده به کشور اختصاص داد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

اتحادیه اروپا توافقنامه‌ای به ارزش ۱۷ میلیون یورو با سازمان بین المللی مهاجرت به‌منظور بهبود دسترسی به خدمات اولیه، افزایش فرصت‌های اقتصادی، و حمایت از افغان‌های بازگشت کننده و جوامع میزبان آنان در افغانستان امضا کرده است.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت که این برنامه مخصوصاً بر نیازهای زنان و دختران متمرکز است.

در این بیانیه خاطر نشان شده است که از جنوری ۲۰۲۳ تا اپریل ۲۰۲۴، بیش از ۱.۵ میلیون افغان از پاکستان و ایران به کشور شان بازگشته اند.

پیتریس اوستوبز، یک مقام اتحادیه اروپا در جریان مراسم امضای توافقنامه در هرات گفت: «من از سختی‌هایی که عودت کنندگان هنگام اخراج به افغانستان با آن روبه‌رو هستند، متاثر شده ام. در کشوری که از فقر و تغییر اقلیم رنج می‌برد، و در شهری که به تازگی شاهد زلزله های ویرانگر بوده است، این واقعاً یک بحران در بحران است.»

رافایلا یودیچه، شارژدافیر اتحادیه اروپا برای افغانستان گفت که جوامعی که میزبان عودت کنندگان اند باید حمایت شوند.

وی افزود: «مشارکت با سازمان بین المللی مهاجرت دسترسی به خدمات ضروری را تضمین و ازعودت کنندگان افغان و جوامع میزبان آنان محافظت می‌کند. از آنجایی که زنان و دختران ممکن به طور خاص تحت تأثیر قرار گیرند، ما اطمینان حاصل می‌کنیم که همه اعضای جامعه می‌توانند از آن بهره ببرند.»

ماریا مویتا، نماینده سازمان بین‌المللی مهاجرت در افغانستان، گفت: «همکاری مستمر سازمان بین المللی مهاجرت با اتحادیه اروپا در توانمندسازی تیم‌های ما برای رسیدگی به صدها هزار عودت‌کننده افغان و سایر جوامع آسیب‌پذیر در کشور حیاتی بوده است.»

اتحادیه اروپا خاطر نشان کرده است که کمک اخیر، بخشی از یک برنامه پنج ساله است که در سراسر افغانستان و در چهار کشور منطقه اجرا می‌شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!