رویداد های اخیر

اتحادیه اروپا:  خشونت‌ها و ترورهای هدفمند خبرنگاران باید خاتمه یابند

Published

on

(Last Updated On: حوت ۱۴, ۱۳۹۹)

اتحادیه اروپا شب گذشته (چهارشنبه، ۱۳ حوت) در یک اعلامیه کشته شدن سه کارمند زن تلویزیون انعکاس در ننگرهار را محکوم کرد و خواهان بررسی شفاف در باره ترورهای هدفمند شده است.

اتحادیه اروپا میگوید که ترورهای بی رحم مرسل واحدی، شهناز روفی و سیده سادات را از فامیل، همکاران و دوستان خویش جدا کرد.

این درحالی است که روز سه شنبه گذشته این سه تن از کارمندان تلویزیون انعکاس توسط افراد مسلح ناشناس در شهر جلال آباد ترور شدند که واکنش‌ها داخلی و خارجی را بر انگیخت.

قبل از این نیز ملالی میوند، گویند در تلویزیون انعکاس نیز توسط افراد مسلح ناشناس همرا با راننده اش کشته شد که مسوولیت آ ن را نیز داعش به عهده گرفت.

این اتحادیه افزوده است که این حملات وضعیت آسیب پذیر و خطرناگ را نشان میدهد که کارمندان رسانه‌ها در افغانستان با آن رو به رو استند.

این اتحادیه افزوده است که این حملات ” روند  ترور سیستماتیک خبرنگاران، فعالان حقوق بشر و جامعه مدنی، را نشان میدهد که در سال ۲۰۲۰ جان ۱۲۰۰ تن را گرفته اند که این نشان دهنده افزایش  ۴۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ است.”

اتحادیه اروپا طالبان را مسوول این حملات میداند.

در اعلامیه  اتحادیه اروپا آمده است میگوید:” طالبان به گونه مستقیم یا به واسطه مخالفت با آتش بس مسوول اکثریت تلفات ملکی و ترورهای هدفمند است. ترورهای هدفمند باید خاتمه یابد. ترور زنان باید خاتمه یابد. خشونت‌ها در افغانستان باید خاتمه یابند.”

این اتحادیه کشته شدن کارمندان تلویزیون انعکاس را به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفته و حمایت خود را  از رسانه‌های آزاد اعلام کرده است.

گروه داعش مسوولیت این حملات را به عهده گرفته است اما مقام‌های افغان میگویند که در این باره بررسی میکند که آیا طالبان در ترور این کارمندان رسانه دست دارد یا خیر.

اما گروه طالبان هر نوع دست داشتن در این رویداد را رد کرده است.

قبل از این پولیس ننگرهار ادعا کرده بود که یک تن را به اتهام ترور این افراد بازداشت کرده است که  با طالبان نیز روابط داشت.

Trending

خروج از نسخه موبایل