اخبار ساحوی

اتحادیه اروپا خواهان برگزاری انتخابات در زمان معین آن است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

اتحادیه اروپا بر پیش‌برد گفت‌وگوهای صلح به رهبری افغان‌ها تاکید می‌ورزد.

مقام‌های این اتحادیه در کابل می‌گویند که در هجده سال گذشته جامعه جهانی برای تامین صلح پایدار در افغانستان تلاش کرده است، اما اکنون زمان آن رسیده که شرایط گفت‌وگوهای صلح به رهبری افغان‌ها فراهم شود.

با این حال، اتحادیه اروپا هم‌چنان تاکید می‌ورزد که انتخابات پیش‌رو در زمان مشخص آن برگزار خواهد شد و این اتحادیه از یک انتخابات شفاف وعادلانه پشتیبانی می‌کند.

گونر وایگند، مسول بخش آسیای جنوبی و آسیای میانه اتحادیه اروپا می‌گوید: “گفت‌وگوهای بین‌الافغانی ضروری است تا نشان دهد که افغانستان درهمه رقابت‌ها مستقلانه عمل می‌کند و این از اصول کلیدی دموکراسی است به این دلیل نیز جامعه جهانی افغانستان را طی هجده سال گذشته پشتیبانی کرده است و ما همچنان می‌خواهم که همکاری نزدیک با افغانستان را درآینده داشته باشیم.”

 در همین حال، مقام‌های این اتحادیه در افغانستان می‌گویند که گفت‌وگوی بین افغانی نشان دهنده این است که افغان‌ها می‌توانند مستقلانه در باره سرنوشت شان تصمیم بگیرند.

این مقام اتحادیه، حاکمیت قانون، ترویج دموکراسی، حقوق بشر، حقوق زنان، حقوق اقلیت‌ها و حفاظت از آزادی بیان را از دست آوردهای مهم در افغانستان می‌خواند ومی‌گوید که اتحادیه اروپا درکنار کسانی است که ازاین دست‌آوردها به طور کامل حمایت کند.

آقای وایگند، می‌افزاید: “این به این معنی نیست که ما برای حفظ این دست‌آوردها، نمی‌توانیم با طالبان وارد گفتگو شویم این مهم است که افغانستان به یک صلح پایدار برسد، صلح پشتیبانی همه افغان ها را دارد صلح برای رفاه و انکشاف افغانستان ضروری است ما نیاز داریم تا آینده نگرهم باشیم”.

‌اتحادیه اروپا در پیوند به انتخابات ریاست جمهوری می گوید که زمینه اشتراک همه شهروندان افغانستان در انتخابات پیش‌رو فراهم شود و برای رای دهندگان تمامی امکانات فراهم گردد تا شفافیت انتخابات تضمین شود.

آقای وایگند اظهار میدارد: “من فکر می کنم مشخص شدن هویت حد اقل ده میلیون رای دهند دریک زمان اندک برای کمیسیون های انتخاباتی دشوار است اما باید ازاین حمایت شود. آنچه که مهم است شفافیت انتخابات و مشخص شدن هویت رای دهنده است و این می تواند بخش از توافق دولت و گروه های سیاسی باشد.”

مقام‌های اتحادیه اروپا و دیگر شرکای افغانستان در حالی بر تلاش‌های صلح تاکید می‌کنند که وزارت خارجه امریکا و دولت افغانستان از آغاز بررسی کمک‌های دولت امریکا به افغانستان در بخش‌های غیرنظامی خبر داده است. سفارت امریکا در کابل می‌گوید که این بررسی به درخواست اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان انجام می‌شود و هدف آن ارزیابی “نتایج استراتیژیک” کمک‌های امریکا با دولت افغانستان است.

Trending

خروج از نسخه موبایل