Connect with us

رویداد های اخیر

اتحادیه اروپا: رفتار امارت اسلامی دلگرم کننده نیست

منتشر شده

در

(Last Updated On: میزان ۱۲, ۱۴۰۰)

جوزف بورل؛ رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در دیدارش با مقام‌های سعودی میگوید که رفتار دولت تازه افغانستان دلگرم کننده نیست.

بورل می افزاید که با توجه به رفتار سران امارت اسلامی آنها نمیخواهند تا این حکومت را به رسمیت بشناسند.

بورل میگوید که هرگونه فروپاشی اقتصادی در افغانستان خطر هراس افگنی و سایر تهدیدها را افزایش میدهد.

او در این باره گفت:” قطعا این یک معضل است، زیرا اگر می‌خواهید برای جلوگیری از سقوط اقتصاد مشارکت داشته باشید، به طریقی می‌توانید حمایت از دولت را در نظر بگیرید و این چنین نیست ، رفتار آنها تاکنون چندان دلگرم کننده نیست و با توجه به رفتار آنان ما نمی‌خواهیم از این دولت حمایت کنیم.”

این مقام اتحادیه اروپا در حالی از عدم حمایت نظام جدید در افغانستان صحبت می‌نماید که سران امارت اسلامی خواهان به رسمیت شناختن نظام کنونی در افغانستان از سوی جامعه جهانی استند.

با توجه به وضعیت جاری در کشور شهروندان افغان بیشتر از هر زمانی دیگر با مشکلات اقتصادی روبرو اند و نیازمند کمک‌های بشری استند.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ادامه کمک‌های بشری با مردم افغانستان اطمینان داده و گفت که در مقایسه با گذشته آنان این کمک‌ها را چهار برابر افزایش داده اند.

بورل در این باره گفت:” اتحادیه اروپا از ابتدا اعلام کرد که ما قصد داریم حمایت‌های بشردوستانه خود را از مردم افغانستان را چهار برابر افزایش دهیم و از ۵۲ به ۲۰۰ حمایت خود را افزایش دهیم ، ما در حال حاضر این کار را انجام می‌دهیم ، اولین هواپیماها با کمک‌های بشردوستانه قبلاً در کابل فرود آمده و به من گفته شده است که توزیع این کمک‌های بشردوستانه بدون هیچ گونه دخالتی به خوبی انجام شده است.”

این درحالی است که اتحادیه اروپا از زمان به قدرت رسیدن امارت اسلامی کمک‌های بشردوستانه خود به افغانستان را افزایش داده است، اما کمک‌های توسعه ای را متوقف کرده است.

رویداد های اخیر

کمک ٨۴ میلیون دالری بانک جهانی به افغانستان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۲, ۱۴۰۳)

بانک جهانی می‌گوید که این نهاد ۸۴ میلیون دالر کمک به افغانستان را به‌منظور مبارزه با بحران‌ اقتصادی و تطبیق پروژه‌های معیشتی در کشور تایید کرده است.

؛ بانک جهانی سه‌شنبه‌شب (۱۱ ثور) در اعلامیه‌ای اعلام کرده که قرار است ۷۰ میلیون این کمک از طریق صندوق امانی افغانستان (ای‌آرتی‌اف) و انجمن انکشاف بین‌المللی (آی‌دی‌ای) برای تطبیق پروژه‌های معیشتی در افغانستان هزینه شود.

ملیندا گود، مسوول بخش افغانستان بانک جهانی در این مورد گفته است که انجمن انکشاف بین‌المللی در ۱۸ ماه گذشته یک چارچوب مشخص و موثر را برای هزینه این پول در بخش‌های اشتغال‌زایی، به خصوص برای زنان در افغانستان تهیه کرده است.

به گفته گود، با این کمک، آی‌دی‌ای در شش حوزه و ۲۶ ولایت افغانستان به ارایه خدماتش برای شهروندان افغانستان در بخش‌های مختلف ادامه خواهد داد.

وی افزوده است: «با تمویل جدید، این پروژه فعالیت‌های خود را در مناطق روستایی و شهری بیشتر افزایش می‌دهد، فرصت‌های معیشتی بیشتری برای زنان فراهم می‌کند و به بازگشت‌کننده‌گان افغان اشتغال و خدمات ارایه می‌دهد.»

گفتنی است که این پروژه در سال ۲۰۲۲ با کمک ۲۶۵ میلیون دالری بانک جهانی به فعالیت‌های خود در مناطق روستایی و شهری افغانستان آغاز کرده بود.

این پروژه تا کنون به بیش از ۷۷۶ هزار خانواده افغان شغل کوتاه‌مدت ایجاد کرده است که از طریق آن حدود ۵.۴ میلیون تن بهره‌مند شده‌اند.

همچنان ۹۲ هزار و ۲۰۰ خانواده آسیب‌پذیر در افغانستان، از جمله خانواده‌های که سرپرست آنان زنان بودند، از کمک‌های نقدی و غیرنقدی این پروژه برخوردار شده‌اند.

برپایه اطلاعات بانک جهانی، در این مدت نزدیک به ۷.۴ میلیون افغان هم به خدمات اجتماعی مانند راه‌ها، مراکز صحی و آب آشامیدنی دسترسی پیدا کرده‌اند.

این نهاد خاطرنشان کرده است که طی دو سال گذشته بیش از ۲.۱ میلیون تن در زمینه صحت و تغذیه، تاثیرات تغییرات اقلیمی و مبارزه با رویدادهای طبیعی در افغانستان آموزش دیده‌اند.

پس از تسلط دوباره امارت اسلامی بر افغانستان، وضعیت معیشتی در کشور بدتر شده است و براساس اظهارات نهادهای بین‌المللی، حدود ۲۳ میلیون افغان طی سال جاری میلادی به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

این در حالی است که چند روز پیش نیز بانک جهانی از کمک ۱۶ میلیون دالری برای حمایت از تجارت‌های کوچک با تمرکز بر زنان و مشاغل تحت رهبری آنان در افغانستان خبر داده بود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سازمان حفاظت از کودکان ۹۲ تُن دوا به افغانستان فرستاد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۱, ۱۴۰۳)

سازمان حفاظت از کودکان اعلام کرده که یک طیاره حامل ۹۲ تُن دوا برای تداوی ۶۷۵ هزار نفر وارد افغانستان شده است.

این سازمان با نشر اعلامیه‌ای روز سه شنبه (۱۱ ثور) گفت که این کمک نزدیک به ۴۰۰ هزار کودک مبتلا به مریضی‌های از قبیل عفونت‌ دستگاه تنفسی، سینه و بغل، اسهال و امراض جلدی را زیر پوشش قرار خواهد داد.

به گفته این سازمان، امراض عفونت دستگاه تنفسی و سرخکان امسال در میان کودکان در افغانستان افزایش یافته است.

از آغاز سال ۲۰۲۴، بیش از یک هزار کودک زیر سن پنج سال از اثر سینه و بغل جان باخته اند. موارد ابتلا به بیماری سرخکان نیز در مقایسه با سال گذشته ۴۴ درصد افزایش یافته است.

ارشاد ملک، مسوول بخش افغانستان سازمان حفاظت از کودکان گفته است: «بسیاری از کودکان در افغانستان به دلیل بیماری‌های قابل پیشگیری می‌میرند. ورود این ادویه به این معنی است که بیش از ۴۰۰ هزار کودک در برخی از دورافتاده ترین مناطق کشور تحت تداوی احتمالاً نجات دهنده قرار خواهند گرفت.»

وی افزود که روزانه در سراسر جهان، حدود ۱۶ هزار کودک زیر سن ۵ سال از اثر مریضی‌های قابل پیشگیری جان شان را از دست می‌دهند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

مولوی عبدالکبیر: امارت اسلامی به فشارهای جهانی تن نخواهد داد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۱, ۱۴۰۳)

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رئیس الوزار روز سه شنبه (۱۱ثور) در مراسم فراغت محصلان پولی تخنیک کابل می‌گوید، امارت اسلامی به فشارهای جهانی تن نخواهد داد و نه به فرمایش کسی کار خواهد کرد.

مراسم فراغت محصلان پوهنتون پولی‌تخنیک کابل با حضور مقام‌های امارت اسلامی. اما محور دیگر این نشست، بیشتر روی گپ و گفت‌های سیاسی می‌چرخد.

وی در این مراسم می‌افزاید که ترانزیت منطقه بدون افغانستان امکان پذیر نیست و دولت سرپرست از آن استفاده می‌کند.

این مقام ارشد امارت اسلامی می‌افزاید که دولت سرپرست از یک‌سو در تطبیق پروژه‌ها واز طرف دیگر در بخش استخراج معادن کار می‌کند. معاون سیاسی رئیس الوزرا بر فراهم سازی زمینه‌ی برگشت مهاجران به کشور نیز تأکید می‌کند.

محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی ازمنکر می‌گوید که امارت اسلامی خلاف رُشد علوم عصری در کشور نیست و کشورهای غربی علیه امارت اسلامی تبلیغات منفی می‌کنند.

ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی هم تأکید می‌کند که امارت اسلامی برنده میدان جنگ بوده است و در میدان اقتصاد، صحت و تحصیل نیز برنده خواهد شد.

ازسوی برخی دیگر مقام‌های وزارت تحصیلات عالی می‌گویند که این وزارت با تمام امکانات دست داشته تلاش می‌ورزد تا در راستای گسترش علمی و تحصیلی پیشرفت‌های داشته باشند و با معیارهای جهانی برابر شود.

از این دور فراغت محصلان پولی تخنیک کابل، ۵۳۷ محصل از هفده بخش این پوهنتون فارغ شدند که سند فارغت شان از سوی مقام‌های امارت اسلامی اهدا شد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!