اخبار ساحوی

اتحادیه ملی کارگران: واجدین شرایط کار درافغانستان ازنبود یک شغل دایمی رنج میبرند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

مسوولان دراتحادیه ملی کارگران میگویند؛که یازده میلیون شهروندان واجد شرایط کار درافغانستان از نبود ویا کمبود کاردایمی رنج میبرند

مسوولان در این اتحادیه با نگرانی از این چالش هشدار میدند که اگر مشکل کارگران افغان دربیرون از کشور نیز حل نشود، این کشور شاهد یک سیل از بیکاران خواهد بود.

یکی از کاریگران روز مزدی که برای لقمه نان حلال در هوای سرد  زمستانی انتظار داشت تا کسی وی را برای روز مزد با خود ببرد گفت:” شانزده روز میشود که اینجا آمده ام تا کار کنم و برای خانواده خود روزی حلال پیدا کنم ولی در این مدت تنها شش روز کار یافتم”.

معروف قادری رییس اتحادیه کارگران افغانستان گفت:” ارقام اخیر که بدسترس ما قرار گرفته حدود یازده میلیون واجد شرایط کار داریم که اینها یا مطلقاً  بیکار ویا هم کم کار استند و در یک هفته کمتر از 35 ساعت کار میکنند و اینها نمیتوانند تکافوی فامیل را بکنند، بناً زیر خط فقر استند”.

ازسوی هم وزارت کار امور اجتماعی ضمن پذیرفتن این چالش می گوید که رقم بیکاران دایمی افغانستان به مرز هشت صد هزار نفر میرسد.

علی افتخاری سخنگوی وزارت کار امور اجتماعی گفت:” هرچند آمار دقیقی که از سوی حصایه مرکزی گرفته نشده، اما باز هم از مجموع واجد شرایط کار درافغانستان که در حدود ده میلیون میرسد تقریباً چهار میلیون بیکار و کم کار داریم که مباقی بیکار مطلق میباشد”.

همزمان با این وزارت کار اموراجتماعی می گوید تلاش ها برای ایجاد شغل ها و کار بیشتر درداخل وخارج از سوی این وزارت ادامه دارد.

این درحالیست که روز گذشته وزارت امور خارجه از ایجاد مشکلات فرا راه کارگران افغان در عربستان سعودی نیز خبر داده وگفته بود که به کمترین زمان هیات از نهاد های مسوول حکومت افغانستان برای حل این مشکل به عربستان سفر خواهند کرد.

Trending

خروج از نسخه موبایل