رویداد های اخیر

اترا: قیمت بسته های اینترنتی و تماس‌ های تیلفونی بگونه چشم‌گیر کاهش یافته است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۷, ۱۴۰۲)

مسئولان اداره اترا می‌گویند برای اولین بار در نرخ بسته های اینترنتی وتماس‌های تیلفونی در سراسر کشور سقف تعیین شده و در آن کاهش ۴۰ الی ۵۰ درصدی بوجود آمده است.

سخنگوی اداره اترا می‌گوید پیش از این یک جی بی اینترنت ۲۵۰ افغانی قیمت داشت، اما اکنون قیمت آن ۱۱۰ افغانی تعیین شده است و قیمت مکالمات تیلفونی از یک شبکه به شبکه دیگر که قبلاً در یک دقیقه سه افغانی بود اکنون به ۱.۸۵ افغانی کاهش یافته است.

جلال شمس، سخنگوی اداره اترا می‎‌گوید: «نرخ مکالمات از یک شبکه به شبکه دیگر ۲.۲ افغانی فی دقیقه تعیین شده است. پیش از این، مکالمات هر شصت ثانیه هزینه بر می‌داشت، اما اکنون به ۳۰ ثانیه کاهش یافته است. بطور مثال، اگر ما به کسی تماس بگیریم و پنج یا شش ثانیه صحبت کنیم، پیش از این شصت ثانیه محاسبه می‌شد، اما حالا ۳۰ ثانیه محاسبه می‌شود. در قیمت اینترنت هم کاهش چشمگیر بوجود آمده است. قیمت یک جی بی اینترنت برای شرکت های مخابراتی ۱۱۰ افغانی تعیین شده است و از این بیشتر نمی‌توانند ارائه کنند.»

اداره اترا همچنان می‌گوید پوشش مخابراتی نسبت به گذشته بیشتر شده و خدمات مخابراتی در مناطق دور است گسترش یافته است.

با این حال اداره اترا در سال ‍۱۴۰۱ به ۱.۲ میلیارد افغانی عواید داشته است.

جلال شمس می‌گوید: «برنامه‌ای را که اداره اترا در حال حاضر روی دست دارد بهبود کیفیت است. مهم ترین آن فریکانسی معیاری است. برای شبکه های مخابراتی فریکانسی معیاری داده می‌شود. کار روی میکانیزم توزیع جریان دارد. در حال حاضر، فریکانسی ای را که شبکه های مخابراتی برای G4 استفاده می‌کنند، فریکانسی 4G نیست. آنها از فریکانسی 3G برای 4G استفاده می‌کنند، از همین رو در کیفیت مشکل وجود دارد.»

در همین حال شماری از شهروندان از حکومت و شرکت های مخابراتی می خواهند تا در کنار کاهش نرخ خدمات اینترنتی ومکالمات تیلیفونی کیفیت خدمات را نیز بیشتر این بلند ببرند.

مصور درویش، باشنده کابل می‌گوید: «از حکومت بخاطر کاهش بسته های اینترنتی راضی هستیم. ولی خواست مردم افغانستان از شرکت ‌های خدمات اینترنتی اینست که کیفیت بالا برود، چون کیفیت بسیار پایین است.»

رشاد انسان دوست، باشنده کابل می‌گوید: «ما الحمدلله از اینترنت راضی هستیم، اما آنچنان که باید انترنت داشته باشیم، نداریم. در بخش قیمت ها هم چنان.»

این درحالی است که در حال حاضر در سطح کشور پنج شركت مخابراتی فعالیت می‌کند و شبکه مخابراتی افغان بیسیم از شبکه های مهم مخابراتی محسوب می‌شود که بیشترین پوشش را در سطح کشور دارد.

Trending

خروج از نسخه موبایل