رویداد های اخیر

اتمر: تا پایان هفته آینده زندانیان باقی مانده طالبان آزاد می‌شوند

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۷, ۱۳۹۹)

حکومت افغانستان می گوید که زندانیان باقی مانده طالبان تا پایان هفته آینده آزاد میشوند و پس از آن مذاکرات میان افغان ها آغاز خواهد شد.

محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه کشور تمامی موانع از برابر آغاز گفتگوهای میان افغانان برداشته شده است.

آقای اتمر  میگوید: “ما تا اخر هفته آینده تمامی ۵۶۰۰ زندانی طالبان را آزاد خواهیم کرد و طالبان هم باید به وعده شان احترام بگذارند که این افراد دوباره به میدان جنگ بر نمی گردند.”

پیشتر حکومت افغانستان رهایی ۳۲۰ زندانی طالب را وابسته به آزادی ۲۱کماندو و خلبان نیروهای امنیتی دانسته بود و از جانب دیگر فرانسه و استرالیا نیز با رهایی شش زندانی طالب مخالفت کرده بودند؛ اکنون روشن نیست که آیا طالبان با رهایی این کماندوها و خلبانان و فرانسه و استرالیا با رهایی شش زندانی طالب توافق کرده اند یاخیر؟

سمیع یوسفزی  خبرنگار در قطر میگوید: “هنوز مسایل اختلافی باقی است و طالبان قصد رهایی کماندوها را ندارند”.

روز گذشته نیز عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه گفت که تا یک هفته دیگر مذاکرات صلح آغاز خواهد شد؛ اما دفتر سیاسی طالبان در قطر می گوید که این گفتگوها یک هفته پس از رهایی زندانیان باقی مانده این گروه آغاز خواهد شد.

حکومت افغانستان گفته است که آتش بس و راهکارهای عملی سازی آن از اجندای دور نخست مذاکره با طالبان خواهد بود؛ اما طالبان نظام آینده را از نخستین اجندای شان در این گفتگوها تعیین کرده اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل