رویداد های اخیر

احتمال قطع برق کابل؛ مشتریان برشنا بدهی شان را نپرداخته اند

Published

on

(Last Updated On: میزان ۱۳, ۱۴۰۰)

بربنیاد آمارهای تازه، مشترکین از شرکت برشنا پنج‌ صد میلیون دالر قرضدار اند در حالی ‌که افغانستان از کشورهای صادر کننده برق، نزدیک به ۶۲ میلیون دالر بدهکار است.

این امر نگرانی از احتمال قطع برق در زمستان پیش رو را افزایش داده است.

شرکت برشنا قرضداری اش را از کشورهای وارد کننده‌ی برق تایید می ‌کند. اما می‌گوید در این مورد با کشورها در تماس است و تاکنون هشداری مبنی بر قطع برق دریافت نکرده اند.

صفی الله احمدزی سرپرست عملیاتی شرکت برشنا میگوید: “یک مقدار پول هنوز هم سر مشترکین و سیاسیون وجود دارد. ما روی یک میکانیزم کار می کنیم تا یک پالسی منظم کار کنیم؛ بخاطر دوباره حصول قروض برشنا شرکت. انشاالله که این تکمیل شود و با آنها برخورد های هم صورت می گیرد.”

بسیاری از مشترکان برق از برشنا قرضدار اند. از جمله شرکت‌ های تجاری، رهبران سیاسی و مسوولان حکومت پیشین؛ کسانی‌ که بیش‌ تر شان فعلا در افغانستان هم نیستند.

مسوولان در برشنا می‌گوید، اگر قرضداران پولهای بدهی را نپردازند جایداد های شان را لیلام خواهد کرد.

صفی الله احمدزی سرپرست ریاست عملیاتی میگوید: “نظر کلی در این رابطه این است که باید با اینها که جدایداد های که دارند یا جدایداد های آنها به فروش برسد و یا اینکه همان جدایدهای که به مصرف رسانده اند از اشخاص که حضور دارند از آنها حصول شود.”

شرکت برشنا پیش از این هم برای جمع آ‌ری قرض‌های شان تلاش کرده بود. اما بسیاری از قرضداران بل برق مسوولان ارشد دولتی و یا هم افراد زورمند بودند. شماری از شهروندان هم انتقاد دارند که مردم عادی نباید قربانی قرضداران بل برق مسوولان پیشین حکومتی و زورمندان شود.

غلام محبی باشنده‌ی کابل میگوید: “اشخاص زورمند بوده یا هر نوع بوده اکنون وقت زورمندان نیست از بین رفته است. وقتی است که حق را به حقدار برسانند اگر خانه دارد موتر دارد هرچه که دارند آنها از شان گرفته به بیت المال تسلیم بکند.”

برخی از شهروندان کشور از جامعه جهانی و یونما می خواهند که پول قرضداری بل برق افغانستان را بپردازنند بیش از این مردم افغانستان را نگذارند که بار دیگر به تاریکی برود.

افغانستان سالانه به ارزش نزدیک به سه صد میلیون دالر از کشورهای همسایه برق خریداری می‌کند. بخش عمده‌ی برق افعانستان از سه کشور آسیای مرکزی تامین می‌شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل