Connect with us

رویداد های اخیر

احتمال قطع کمک‌های اتحادیه اروپا در صورت به قدرت رسیدن طالبان از راه نظامی

منتشر شده

در

(Last Updated On: اسد ۹, ۱۴۰۰)

توماس نیکلسن٬ سرپرست نمایندگی اتحادیه اروپا برای افغانستان میگوید که اگر طالبان از راه زور به قدرت برسند اتحادیه اروپا و دیگر کشور ها نظام آن ها را به رسمیت نخواهند شناخت.

آقای نیکلسن در گفتگوی ویژه با آریانا نیوز می گوید که در صورت رسیدن طالبان به قدرت از راه زور این اتحادیه کمک هایش را به افغانستان قطع خواهد کرد و کشور منزوی خواهد شد.

توماس نیکلسن میگوید: “آمدن طالبان به قدرت فکر نمیکنم آن قدر هم ساده باشد که دیگران فکر می کنند. اما اگر طالبان قدرت را از راه نظامی به دست گیرند از سوی اتحادیه اروپا آنها به رسمیت شناخته نخواهند شد.”

وی با ابراز نگرامی از وضعیت جاری در افغانستان تاکید می کند که اگر هیچ یک از دو طرف از خود انعطاف پذیری برای پذیرفتن خواست های شان، نشان ندهند درگیری ها همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

آقای نیکلسن می‌گوید: “ما به گونه واضح بسیار بسیار نگران وضیعت هستیم. ما تلاش می کنیم که در حد توان در افغانستان دخیل باقی بمانیم. ما به کمک های انکشافی خود ادامه می دهیم ما به از لحاظ سیاسی هم دخیل می‌مانیم.”

این دیپلومات اروپایی طالبان را متهم می کند که هیچ پیشنهاد واضیحی در میز مذاکره با هیات جمهوری اسلامی ندارند و این گروه در فکر این است که از راه نظامی می تواند در مذاکرات صلح امتیاز گیری بیشتر کند.

توماس نیکلسن میگوید: “طالبان واقعا پیشنهاد واضحی را که چه می خواهند روی میز نگذاشته اند و این بخشی از مذاکرات است و یک چیز مهم برای مرحله بعدی است. اگر آنها طرح امارت اسلامی را که در دهه ۱۹۹۰ یا هر طرحی را که امارات اسلامی باشد روی میز بگذارند، نخیر آن قابل قبول نخواهد بود.”

امریکا، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و دیگر هم‌پیمانان افغانستان پیوسته بر دستیابی طرف های منازعه یک توافق سیاسی تاکید کرده اند. اما حکومت و طالبان را یک دیگر را به بی ارادگی در مذاکرات متهم می سازند. از همین رو است که مذاکرات دوحه با گذشت ماه ها هنوز به هیچ نتیجه ای منجر نشده است.

رویداد های اخیر

صدها نفر از اثر سیلاب‌ها در چهار ولایت افغانستان کشته و زخمی شدند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۲, ۱۴۰۳)

مقام‌ها تایید می‌کنند که از اثر جاری شدن سیلاب‌ها در ولایات بغلان، بدخشان، غور و هرات، صدها نفر کشته و زخمی شده اند.

امارت اسلامی افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که شمار زیادی از منازل مسکونی ویران شده و زیان‌های هنگفت مالی به مردم وارد گردیده است.

در این اعلامیه به وزارت دولت در امور مبارزه با حوادث، وزارت امور داخله و همچنان مسوولان ولایتی هدایت داده شده که هرچه عاجل برای نجات مردم، بیرون آوردن اجساد و تداوی مجروحان، تمام امکانات خویش را به کار اندازند.

امارت اسلامی همچنان از شهروندان خواسته است تا به آسیب دیدگان سیلاب‌ها کمک نمایند.

در ولایت بغلان، ضیاء الدین، آمر شفاخانه ولسوالی بغلان مرکزی می‌گوید که ۵۲ جسد مشمول ۱۳ زن و ۱۳ کودک از سیلاب‌های شام جمعه به این شفاخانه منتقل شده اند. وی می‌افزاید که ۷۳ تن دیگر در این سیلاب‌ها زخمی شده اند.

در تخار، احمد سیر ساجد، رئیس مبارزه با حوادث طبیعی این ولایت می‌گوید که در ولسوالی‌های اشکمش، چال و نمک آب این ولایت ۸ نفر جان باخته اند. به گفته وی، سیلاب‌ها افزون بر تلفات انسانی، خسارات هنگفت مالی نیز به مردم وارد کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سیلاب‌‌ها در بغلان جان ۵۰ نفر را گرفت

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۱, ۱۴۰۳)

هدایت‌الله همدرد، رئیس مبارزه با حوادث طبیعی بغلان می‌گوید که سیلاب‌ها پس از چاشت امروز (جمعه، ۲۱ ثور) در چندین ولسوالی بغلان جان ۵۰ تن را گرفته است.

آقای همدرد افزوده که این آمار ابتدایی است و احتمال افزایش تلفات وجود دارد.

این در حالی است که سرازیرشدن سیلاب‌ها همچنان طی دو روز اخیر در ولسوالی‌های چهارسده و مرغاب ولایت غور خسارات هنگفت مالی به ‌جا گذاشته و دو تن مشمول یک طفل و یک مرد کهن‌سال را ناپدید کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

مقام ایرانی: کار روی اجرای طرح انسداد مرز شرق ایران با افغانستان ادامه دارد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۱, ۱۴۰۳)

مقام‌های ایرانی می‌گویند که کار روی اجرای طرح انسداد مرز شرق ایران با افغانستان به شدت ادامه دارد. رسانه‌های ایرانی به نقل از قوماندان نیروهای زمینی آن کشور گزارش داده‌اند که کار انسداد مرزها تحت نظر نیروی زمینی در حال انجام است و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان خواهد رسید.

کیومرث حیدری، قوماندان نیروهای زمینی ایران در این مورد گفته است: «بنابر تدابیری که اندیشیده شده، ما مشغول انسداد مرزی هستیم. کار انسداد مرزها تحت نظر نیروی زمینی در حال انجام است. انسداد مرز شرق کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان خواهد رسید.»

با این حال، معاون سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که حصارکشی در سرحدات ایران و افغانستان در هماهنگی با دولت افغانستان به پیش خواهد رفت.

حمدالله فطرت گفته است: «جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد که در برخی نقاط آسیب‌پذیر تدابیر امنیتی را تقویت کند، این یک اقدام خوب است و در هماهنگی با امارت اسلامی انجام می‌شود.»

گفتنی است که افغانستان و ایران در مجموع بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند.

به باور آگاهان، ایران به دنبال رفع نگرانی‌های امنیتی خود است و هزینه بزرگی را در روند انسداد مرزی مصرف خواهد کرد اما این دیوار مرزی به نفع هر دو کشور تمام خواهد شد و همچنان قاچاق مواد مخدر و تردد گروه‌های تروریستی حداقل تحت کنترول قرار خواهد گرفت.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!