خبرهای تازه

احمد شاه مسعود چگونه به یک فرمانده افسانه ئی مبدل شد؟

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

احمدشاه مسعود، فرزند دوست محمد خان در ۱۱ سنبله ۱۳۳۲ در منطقۀ جنگلک ولایت پنجشیر زاده شد.

سال های آغاز کودکی اش را در زادگاهش در ولایت پنجشیر سپری کرد و در سن پنج سالگی شامل صنف اول مکتب در منطقۀ بازارک شد. اما، به علت تغییر وظیفۀ پدرش، ادامۀ آموزش هایش را در ولایت هرات و بعد کابل به اتمام رسانید.

هم زمان با ورود به دانشکدهٔ مهندسی دانشگاه پلی‌تخنیک کابل، در سال ۱۳۵۲ رسماً عضویت نهضت اسلامی افغانستان را پذیرفت و در تابستان سال ۱۳۵۴ فرماندهی نخستین قیام پنجشیر در برابر حکومت وقت را به عهده گرفت.

احمد شاه مسعود، پس از آن، تحصیل را ترک کرد و در بخش‎هایی از کشور در زمان های مختلف از جهاد در برابر قشون روس و طالبان به نبرد و مقاومت پرداخت.

پس از تشکيل دولت اسلامی در افغانستان، آقای مسعود به عنوان وزير دفاع عملاً در مرکز سياست های جديد افغانستان قرار گرفت.

او از تلاشهای پيوسته  نيروهای مخالف برای شکست دولت اسلامی که رياست آن را برهان الدين ربانی بر عهده داشت جلوگيری کرد. اين مقاومت درازمدت، از احمد شاه مسعود چهره ای مطرح در ميان رهبران و فرماندهان مجاهدين ساخت و او را به “شير پنجشير” معروف کرد.

در سال۱۹۹۶ با پيروزی طالبان در کابل، نيروهای آقای مسعود، از کابل عقب نشينی کردند و آقای مسعود، در اتحاد با ساير نيروهای مخالف طالبان در مرکز مقاومت عليه طالبان در شمال افغانستان قرار گرفت. جنگ های چریکی اش علیه طالبان و ارتش سرخ شوروی وقت او را به یک استوره تبدیل ساخت و نام او همچون فرمانده نظامی فراتر از مرزها رفت. چنانکه او در سفری به آروپا رفت و دیدگاهش درباره حقوق بشر و تهدیدهای هراس افگنی را همگانی ساخت.

پس از پيروزی‌های طالبان در شمال افغانستان، فرمانده مسعود از پايگاه سنتی‌اش در دره پنجشير به مقاومت عليه طالبان به خصوص در مناطق شمال شرق و شمال کابل ادامه داد.

سر انجام احمد شاه مسعود، به روز یکشنبه (١٨ سنبله ١٣٨٠) در قريه خواجه بهاء والدين ولايت تخار، در يك سو قصد انتحاری، توسط دو تن عرب كه خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، ترور شد.

جان باختن مسعود، آغازگر تحول عمیق در افغانستان و جهان شد، به دبنال ترور مسعود، مرکز تجارت جهانی آماج حملاتی قرار گرفت که مسئول آن القاعده خوانده شد و سبب شد تا هزاران نیروی نظامی ناتو برای سرکوب القاعده به افغانستان بیاید.

نیروهای که اکنون پس از هژده سال تصمیم به بیرون شدن گرفته اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل