تغییرات اقلیمی

اداره محیط زیست از «هفته جهانی تغییر اقلیم» بزرگداشت کرد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۱۵, ۱۴۰۲)

مسوولان در اداره ملی حفاظت از محیط زیست طی نشستی در کابل به مناسبت «هفته جهانی تغییر اقلیم» می‌گویند که افغانستان کوچکترین سهم در تولید گازهای گلخانه‌ای دارد اما بیشترین آسیب را از تغییرات اقلیمی در جهان متحمل می‌شود.

این مسوولان از جامعه جهانی می‌خواهند تا در این بخش با افغانستان بیشتر همکاری کنند و همچنان در نشست‌های جهانی تغییر اقلیم، نماینده افغانستان را دعوت کنند تا خواست‌های مردم بازتاب یابد.

عبدالسلام حقانی، معین اداری و مالی اداره حفاظت از محیط زیست، گفته است: «این موضوع نباید سیاسی شود، این یک موضوع بشری است، این یک موضوع صحی است و تغییرات اقلیمی ۴۰ میلیون افغان را متضرر کرده است.»

در عین حال، مسوولان همچنان گفته‌اند که باید بیشترین کار در قسمت پروژه‌های بنیادی و اساسی صورت گیرد و براساس سروی آن‌ها، پروژه‌های که عملی می‌شوند چندان موثریت ندارند.

«بسیار پروژه‌ها در افغانستان شروع می‌شوند، تطبیق می‌شوند، عملی می‌شوند اما تقریباً ۶۵ فیصد بودجه به چیز‌های غیرضروری مصرف می‌شود.»

از سویی هم، دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در این نشست گفته که متعهد به حمایت از مردم افغانستان اند و اولویت آن‌ها فراهم‌سازی کمک‌های مالی بیشتر به افغانستان است.

ایوادانوتا سیتکوسکا، آفیسر امور سیاسی یوناما در زون مرکز، گفته است: «تغییرات اقلیمی چالش بزرگ برای همه بشریت است. یوناما در شرایط کنونی با هر آنچه که در توان دارد به حمایت مردم افغانستان ادامه خواهد داد و ما همواره مشکلات را به سطح بالاتر سازمان مطرح نموده‌ایم. ما در سخنرانی سرمنشی سازمان ملل برای افغانستان از تغییرات اقلیمی و مشکلات مردم افغانستان یادآوری کرده‌ایم و به دادخواهی خود ادامه خواهیم داد.»

این در حالی است که پیش از نیز نشست‌هایی پیرامون تغییرات اقلیمی در ولایات بلخ، کندهار، هرات، بامیان و ننگرهار نیز برگزار شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل