خبرهای تازه

ادامه ماموریت صلح؛ خلیلزاد راهی افغانستان و قطر شد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

زلمی خلیلزداد فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان برای ادامه ماموریت اش راهی افغانستان و قطر شده است.

وزارت خارجه امریکا در خبرنامه ای گفته است که این سفر آقای خلیلزاد بخشی از تلاش های این کشور برای آوردن صلح و ثبات در افغانستان است که از تاریخ ۲۲ جولای تا ۱ اگست سال روان میلادی طول می‌کشد.

بر اساس این خبرنامه، آقای خلیلزاد در کابل با حکومت افغانستان در مورد ادامه روند صلح به شمول تشکیل تیم مذاکره کننده که در نشست بعدی میان افغانی اشتراک کنند.

فرستاده ویژه امریکا با نمایندگان جامعه مدنی به شمول گروه های مدافع حقوق زنان نیز گفتگو خواهد کرد.

در خبرنامه آمده است که آقای خلیلزاد پس از سفر به کابل، با نمایندگان گروه طالبان گفتگوها در قطر را از سر خواهد گرفت.

در همین حال، آقای خلیل‌زاد، در رشته تویت‌های گفته است: “روز گذشته، ریس جمهور ایالات متحده در گفتگو با عمران خان، یک بار دیگر به جهان تاکید نمود، که هیچ راه حل معقول نظامی برای پایان جنگ افغانستان وجود ندارد و صلح باید از راه تلاش‌ های سیاسی به ‌دست آید. پاکستان تعهد دارد هر آن چیز را که در توان خویش دارد برای بدست آوردن صلح انجام دهد.”

همچنان آقای خلیل‌زاد، افزوده است: “من امروز به کابل می آیم و بالای موضوعاتی چون دستیابی به صلح پایدار که باعث ختم جنگ شود، تروريست ها از افغانستان امريكا را تهديد نكنند، اداى احترام به قربانى هاى كه ايالات متحده، متحدين ما و افغان ها داده اند، و تقويت روابط پایدار با افغانستان، تمرکز خواهم کرد.”

آقای خلیلزاد دو هفته پیش در دور هفتم مذاکرات صلح در دوحه شرکت کرد که به گفته وی”هفتمین دور موفق‌ترین دوره نسبت به هفت دوره دیگر است که پیش‌رفت زیاد صورت گرفته است اما کار ختم نیست.”

پس از آن، یک نشست دو روزه میان هیات کابل و نمایندگان طالبان در دوحه، پایتخت قطر برگزار شد که در آن طالبان برای «کاهش خشونت» در افغانستان توافق کردند.

در این نشست بین الافغانی، طالبان توافق کردند که جنگجویان این گروه بالای مراکز آموزشی، مکاتب، بازارها، بندهای آب، مساجد و محل کار مردم حملات انجام نمی‌دهند.

Trending

خروج از نسخه موبایل