خبرهای تازه

ارگ: اعضای هیئت حکومت برای گفتگو با طالبان پس از منظوری رییس جمهور اعلام می شود

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

در حالی که منابع از مشخص شدن یک هیئت یازده نفری حکومت از بهر گفتگو با طالبان خبر میدهند؛ اما ریاست جمهوری می گوید که هنوز ترکیب این هیئت نهایی نیست و پس از منظوری رییس جمهورغنی اعلام خواهد شد.

منابع به آریانانیوز گفته اند که رییس جمهورغنی پس از دیدارهایش با اقشار مختلف یک هیئت یازده نفری را از بهر گفتگو با طالبان مشخص ساخته است.

عبدالسلام رحیمی رییس دفتر رییس جمهور، میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف، حسینه صافی سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، عبدالتواب بالاکرزی معين وزارت تحصیلات عالی، عالمه معين وزارت امور مهاجرین، عبادالله عباد معاون امنیت ملی، شاه گل رضایی عضو مجلس نماینده گان، عطاءالله لودین عضو شورای علما، شمیم کتوازی والی پکتیا،  عبدالله عطایی عضو ستره محکمه و توریالی غیاثی رییس روابط فرهنگی امور خارجه شامل از اعضای هیئت گفته می شوند.

اما هارون چخانسوری، سخنگوی رییس جمهور می گوید که ترکیب این هیات پس از منظوری رییس جمهوراعلام خواهد شد.

با این حال رییس جمهورغنی در پیوند به گفتگوهای صلح با طالبان اینگونه دیدگاه دارد.

وی می گوید: “به طالبان پیام ما واضیح است. این عمل را تقبیح کرده‌اند اما تقبیح کافی نیست. از انفجار و انتحار دست بکشند و به صلح بپیوندند. اگر از پیکر افغانستان آتش‌بس نشان داد که افغانستان از آنان استقبال می‌کند اما هیچ افغان حاضر نیست که زیر بوت افغان دیگر زنده‌گی کند”.

 پیشتر فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، از طالبان وحکومت افغانستان خواهان معرفی هییت فراگیر و باصلاحیت، برای مذاکرات صلح شده بود؛ اما ترکیب این هییت بیشتر حکومتی است و نماینده گانی از احزاب، جریان های سیاسی وجامعه مدنی درآن دیده نمی شود.

معین معین، عضو محور مردم افغانستان در این مورد گفت: “جریان های سیاسی، احزاب، جامعه مدنی وحکومت باید با دید مشترک برای صلح برنامه واحد داشته باشند”.

افزون براین روسیه که تلاش دارد دور دوم از نشست صلح مسکو درباره افغانستان را با حضور نماینده گان طالبان وزلمی خلیلزاد فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان برگزار کند، می گوید که افغانستان درتلاش های صلح، زیر فشارهای جدی برخی قدرت ها قرار گرفته است.

البرت خوزیف، معاون سفیر روسیه در کابل بیان داشت: “فکر میکنیم که بعضی قوا هم درداخل وهم دربیرون از کشور، علاقه به برگزاری نشست مسکو نداشتند، وطرف افغان زیر فشار جدی برخی قدرت ها قرار دارد”.

با این حال، فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرایه اظهار داشت:”ما هنوز ازجزییات این نشست درجریان نیستیم، واگر درجریان قرار بگیریم، حکومت افغانستان بعدا تصمیم خواهد گرفت که دراین نشست شرکت میکند یاخیر”.

رییس جمهور غنی پس ازآن رایزنی ها را برای ایجاد هییت گفتگوکننده صلح، با اقشار مختلف کشور آغاز کرد که طالبان بارها  گفته اند با حکومت افغانستان گفت‌وگو نمی کنند، ازهمین خاطر بود که امریکا درادامه تلاش‌های صلح خواهان شکل گیری هیاتی شد که بگونه مستقلانه از آدرس حکومت افغانستان با طالبان گفتگو کند.

گزارشگر: شاه پور فرهمند

Trending

خروج از نسخه موبایل